ریسک های سئو | کدام ریسک را قبول و از کدام اجتناب کنیم؟

بسیاری از کسب و کارهای آنلاین در فهم مزایای سئو دچار مشکلاتی هستند و ما آن را درک می کنیم. اطلاعات درست و غلط زیادی درباره سئو و بهینه سازی وجود داشته و این عاملی برای دشوارتر شدن تصمیم گیری شماست.

پیاده سازی تکنیک های سئو و مشاهده نتایج مثبت آن ممکن است ماه ها به طول  بینجامد و درک این مسئله برای افرادی که با سئو آشنا نیستند، کمی سخت است. با این حال سئو می تواند موجب بهبود بسیار زیاد حضور کسب و کارها در فضای آنلاین شود.

بسیاری از صاحبین کسب و کارها به صورت طبیعی در برخورد با موارد نا آشنا دچار استرس می شوند، اما اگر واقع گرانه به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هر تصمیمی در یک کسب و کار با ریسک هایی همراه است. بعضی از این ریسک موجب رشد بسیار کسب و کارها شده و در سوی مقابل می بایست از قبول بعضی از ریسک ها اجتناب نمود.

سوال اصلی در اینجاست که در سئو یک سایت، کدام ریسک ها را بایست پذیرفت و از کدامیک می بایست اجتناب نمود. جا دارد که در اینجا به صورت واضحی اعلام کنیم که بزرگترین ریسکی که یک کسب و کار می تواند بپذیرد اینست که کلا سئو را کنار بگذارد. حال که به روشن شدن این قضیه پرداختیم، به ادامه مطلب می پردازیم.

ریسک هایی که در سئو بایست پذیرفت

1. تست و ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در سایت

هدف کلی سئو، کسب ترافیک و در نهایت کسب درامد بیشتر برای شماست. بدون کلیک کاربران بر روی سایت شما در نتایج جستجو، چنین هدفی به دست نمی آید. بنابراین اگر وب سایت شما رتبه خوبی در کلمات کلیدی خاصی کسب کرده، اما کسی بر روی آن کلیک نکند، این رتبه های خوب، هیچ فایده ای نخواهند داشت.

دلایل زیادی برای چنین مشکلی می تواند وجود داشته باشد و به حداقل رساندن این مشکل، مطمئنا زمان زیادی را می برد. تنها راه صحیح حل چنین مشکلی انجام تست های A/B است. در این تست یکی از متغییرها مانند عنوان صفحه یا دیسکریپشن تغییر کرده و دیگر پارامترهای صفحه ثابت می مانند.

علت انجام این تست کاملا واضح بوده، اما چرا یک ریسک محسوب می شود؟

احتما در انجام این تست با خطاها و شکست هایی نیز مواجه می شوید تا به بهترین ترکیب آرایش اجزای صفحه برای جذب حداکثری ترافیک برسید. در خلال این تست ممکن است ترکیب هایی را ایجاد کنید که خوب عمل نکرده و این موضوع ممکن است حتی برای مدتی موجب کاهش ترافیک نیز شود.

این ریسک ارزشمند است چرا که وقتی به ترکیب ایده آل و بهترین نتیجه می رسید، می توانید بر روی اجزای تاثیرگذار تمرکز کرده و با تلاش بیشتر به ترافیک و بازگشت سرمایه بیشتری دست یابید.

2. گرفتن و دادن بک لینک های با کیفیت

چرا یک وب سایت باید لینکی از دیگر وب سایت در سایت خود قرار داده و ریسک خروج کاربر از سایت خود را بپذیرد؟

بک لینک ها، بخشی از سئو محسوب می شوند و اغلب کمپانی ها علاقه مند به داشتن هر چه بیشتر آن هستند. بک لینک ها موجب افزایش رتبه سایت و اعتبار در نتایج جستجو می گردند. با این حال صحبت سر هر چه بیشتر داشتن نیست، بلکه اغلب مواقع داشتن چند بک لینک با کیفیت کافیست.

با لینک دادن به سایر سایت های معتبر ممکن است که درصد کمی از کاربران خود را به این واسطه در لحظه از دست بدهید، اما با این کار به گوگل اعلام می کنید که شما برای اثبات نوشته های خود، در حال ارجاع دادن کاربران به سایت های معتبری هستید.

به یاد داشته باشید که لینک دادن به سایت های اسپم، بی کیفیت و بی اعتبار ریسک جریمه شدن توسط گوگل را افزایش می دهد. همچنین ساخت بک لینک فراوان در وب سایت های بی کیفیت نیز احتمال جریمه شدن توسط گوگل را دو چندان می کند.

3. بهبود ساختار یو آر ال سایت

در حالت ایده ال آدرس دامین شما کوتاه بوده و تنها حاوی نام شرکت شماست. این نام کوتاه، آسان نیز بوده و به راحتی می توان آن را به خاطر سپرد. با این وجود صفحات داخلی سایت، دارای کلمات کلیدی در آدرس خود نیز بوده و تا حدی بیانگر محتوای صفحه نیز می باشند.

بنابراین نباید اجازه دهید که کنترل یو آر ال ها از دستانتان خارج شود. اگر طول یو آر ال سایت بیش از اندازه شود، موتورهای جستجو آنها را به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش نمی دهند. پس احتمالا زمان آن فرا رسیده که ساختار یو آر ال سایت را دچار تحول کنید.

ریسک تغییر یو آر ال ها و ریدایرکت 301 یو آر ال های قدیمی نامناسب به یو آر ال های جدید در بسیاری از مواقع موجب افزایش رتبه و ترافیک سایت می گردد. در هر صورت ساختار یو آر ال سایت می بایست برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم بوده و به درستی پیاده سازی شود.

4. طراحی مجدد سایت

هر وب سایتی بعد از گذشت چند سال نیاز به بروزرسانی و طراحی مجدد دارد. طراحی مجدد وب سایت می تواند همراه با ریسک و هزینه فراوانی باشد، در عین حال این کار بسیار زمانبر نیز است.

شاید وب سایت شما از نظر ظاهری بسیار قدیمی به نظر برسد و با اینکه برای موتورهای جستجو بهینه شده است، اما کار با آن برای کاربران آسان نیست. در چنین شرایطی شاید نیاز باشد که از دریچه دیگری به این مسئله نگاه کرده و به طراحی مجدد وب سایت نیز فکر کنیم.

این مجموعه تغییرات نیز، همانند تغییر ساختار یو آر ال، به همراه ریسک از دست دادن رتبه سایت می باشد. همچنین ممکن است کاربران همیشگی شما نتوانند با طراحی جدید سایت ارتباط برقرار کنند. معمولا گوگل درک می کند که هر سایتی هر از چند گاه دچار طراحی مجدد شود، بنابراین کاهش رتبه سایت در این شرایط معمولا موقتیست و بعد از اندک زمانی همه چیز به روال سابق خود بر می گردد. تنها نیاز است که کمی صبور باشید. بسیاری از مشتریان خیلی سریع با این تغییرات عادت می کنند. همچنین طراحی مجدد سایت شانس کسب مشتریان جدید را افزایش می دهد.

5. خریدن دامین های در دسترس یا منقضی شده

بعضی از صاحبین وب سایت ها به دلایلی دامنه های خود را تمدید نکرده و آن ها را در دست فروش قرار می دهند. خرید دامنه های قدمت دار و ریدایرکت آنها به سایتتان یکی از روش های افزایش آتوریتی و بک لینک های سایت است.

ریسک های فراوانی در این کار وجود دارد، بنابراین می بایست کاملا آگاهانه نسبت به انجام چنین کاری اقدام کنید. دامنه مورد نظر می بایست به کسب و کار شما مرتبط بوده و کاملا حرفه ای و مشروع باشد. چرا که صفحات این دامنه احتمالا هنوز دارای رتبه هایی در نتایج جستجو هستند و هیچ چیز نمی تواند خسته کننده تر از این حالت باشد که کاربران با کلیک بر روی دامنه قبلی، به صفحاتی کاملا بی ربط هدایت شوند.

همچنین ریدایرکت دامنه های منقضی شده ای که دارای محتوای اسپم بوده و همچنین اغلب بک لینک های آن بی کیفیت هستند، خطر دچار شدن به جریمه گوگل و کاهش شدید رتبه را افزایش می دهد. این تاکتیک در حالت کلی هزینه خیلی بالایی نداشته و در صورت اجرای صحیح می تواند ترافیک زیادی را به سمت سایت شما هدایت کند.

ریسک هایی که در سئو می بایست از آنها اجتناب نمود

حال که از ریسک هایی که ارزش پذیرفتن دارند آگاه شدید، بد نیست که با ریسک های دیگری آشنا شوید که ضرر آنها بیشتر از فایده شان است.

1. استفاده از صفحات Doorway

صفحات Doorway، صفحاتی هستند که به عنوان دروازه ورود و هدایت کاربران به سمت صفحات مورد نظر ما محسوب می شوند. سئوکارهای حرفه ای از این گونه صفحات به شدت دوری نموده، چرا که استفاده از آنها به منزله تخطی از قوانین گوگل است و گوگل در صورت مشاهده، سایت های خاطی را جریمه می کند.

تنها توجه به نظر گوگل در مورد این گونه صفحات کافیست که آنها را کاملا از استراتژی سئو سایت خارج کنیم. گوگل تنها زمانی اجازه فعالیت به صفحات Doorway را می دهد که همانند سایر صفحات استاندارد دارای محتوای اورجینال برای ارائه به کاربران باشند. در حالت کلی هیچ دلیلی برای استفاده از صفحات Doorway وجود نداشته و در نتیجه ریسک انجام این کار را نپذیرید.

2. عدم استفاده از بک لینک های خنثی

شما در راستای سئو سایت خود نیاز به بک لینک های خوب داشته و می بایست از بک لینک های بد دوری کنید. اما نظر شما درباره بک لینک های خنثی ای که نه کمکی کرده و نه ضرری دارند چیست؟

بک لینک های خنثی شاید موجب ارتقا سئو سایت نشوند، اما در تیررس جریمه های گوگل نیز قرار ندارند. در واقع با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، این موتور جستجو فهمیده که بسیاری از بک لینک های یک سایت تحت کنترل وبمستر آن نیست. در نتیجه جریمه گوگل برای سایت هایی با بک لینک های مشکوک به این راحتی اعمال نمی شود.

تنها راه برای اثبات بد بودن بک لینک های سایت، اخطاریست که گوگل از طریق Manual Actions وبمستر تولز خود به شما اعلام می کند. اگر هیچ اخطاری در این قسمت دریافت ننموده اید پس بک لینک های سایت شما مشکلی ندارند، اگرچه اعتبار کافی برای افزایش رتبه سایتتان را نداشته باشند.

شما می توانید از طریق ابزار Disavow گوگل به این موتور جستجو اعلام کنید که اثر کدام بک لینک ها را خنثی کند، اما در این کار می بایست بسیار محتاط عمل کنید. اگر نسبت به Disavow کردن همه بک لینک های خنثی خود اقدام کنید ممکن است وب سایت خود را در خطر ریسک کاهش رتبه سایت قرار دهید.

3. پاک کردن تمام یا بخش از محتوای صفحات

به نظر پاک کردن یک صفحه مشکل خاصی ایجاد نمی نماید، مخصوصا اگر آن صفحه مربوط به محصولی باشد که دچار توقف تولید شده است. با پاک شدن یک صفحه، تمام کلمات کلیدی که برای آن صفحه دارای رتبه بالایی بودند، دیگر وجود ندارند.

به جای قبول ریسک از دست دادن رتبه یک صفحه، آن صفحه را حفظ کنید، حتی اگر محصول معرفی شده در آن صفحه دیگر تولید نمی شود. در چنین شرایط پیغامی مبنی بر توقف تولید آن محصول را نوشته و کاربران را به صفحات محصولات مشابه با آن هدایت کنید.

اگر قصد ادغام دو یا چند صفحه را به یکدیگر دارید، تمام یو آر ال های قدیمی را به صفحه هدف ریدایرکت 301 کنید تا اعتبار تمام صفحات قبلی به صفحه جدید منتقل شده و ترافیک کسب شده از آنها را از دست ندهید.

4. استفاده از کلمات کلیدی کاملا یکسان در انکرتکست ها

استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص در انکرتکست های یک لینک کاملا منطقی به نظر می رسد، چرا که شما علاقه مند به کسب رتبه در آن کلمه کلیدی به خصوص را دارید.

این راهکار سابقا توسط سئوکارها استفاده می شد، اما این شیوه متاسفانه به وسیله سئوکارهای کلاه سیاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه سئوکارها برای افزایش حداکثری رتبه در یک کلمه کلیدی خاص، دست به ساخت بک لینک های زیادی تنها با یک کلمه کلیدی به خصوص می زدند. اغلب این بک لینک ها نیز از وب سایت هایی با اعتبار بسیار کمی هستند.

به همین دلیل گوگل به ناچار با این شیوه مخالف بوده و در صورت مشاهده چنین رفتارهایی دست به جریمه این گونه سایت ها می زند. به هیچ وجه چنین ریسکی را قبول نکرده و در ایجاد بک لینک از انکر تکست های متنوعی برای یک یو آر ال استفاده نمایید.

5. انجام تغییرات بسیار کم در سئو یک سایت

بروز رسانی دوره ای محتوای یک سایت ایده بسیار خوبیست. در حقیقت گوگل بسیار علاقه مند به محتوای تازه و بروز شده است. کوچکترین تغییرات نیز از دید گوگل نادیده گرفته نمی شوند.

ایجاد تغییرات فراوان یا از سوی دیگر ایجاد تغییرات بسیار کم و دیر به دیر در صفحات سایت ممکن است از دید گوگل مشکوک ارزیابی شده و موجب جریمه سایت شود.

کاربران سایت نیز در طول زمان متوجه تغییرات آن شده و در صورت غیر استاندارد بودن این گونه تغییرات، ممکن است به سایت شما مشکوک شده و آن را فاقد ارزشی تصور کنند.

توازن بین ریسک ها و امتیازات

 توازن بین ریسک های سئو

سئو برای هر نوع کسب و کار موفقی ضروریست. ریسک های فراوانی در سئو وجود دارند، بعضی از آن ها ارزش پذیرفتن داشته، اما بسیاری از آنها نیز موجب آسیب رسیدن به استراتژی بازاریابی اینترنتی شرکت می شود. در کنار همه این ها عدم انجام سئو در وب سایت، ریسک بسیار بزرگتری برای یک کسب و کار محسوب می گردد.

استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتقا یک کسب و کار نیز داری ریسک های فراوانیست. نابراین قبل از اینکه وارد هر کمپین دیجیتال مارکتینگ شوید، ابتدا تحقیقات کافی برای آن انجام دهید تا همه چیز به خوبی پیش رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *