محاسبه قیمت سئو: چقدر برای خدمات سئو هزینه کنیم؟

چقدر بایست برای خدمات سئو پول پرداخت کرد؟ صاحبین کسب و کارها و ارائه دهندگان خدمات سئو به صورت روزمره با این سوال درگیرند.

چون نوع نیازها در وب بسیار گسترده می باشد، رسیدن به موفقیت در هر کمپین آنلاینی می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد. در حالت کلی قیمت سئو به رتبه سایت وابسته است. به عبارتی وب سایت شما نسبت به رقبا در چه جایگاهی قرار دارد. جایگاه حال حاضر سایتتان و سرعت مورد نظر شما برای رسیدن به جایگاه ایده آل، مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر روی این بودجه هستند.

انتظارات و واقعیت

نظرسنجی که اخیرا توسط وب سایت highervisibility.com انجام شد، نشان می دهد که نیمی از کسب و کارهای کوچک بودجه ای را برای سئو در نظر گرفته اند. در واقع طبق گزارش این سایت، 71% کسب و کارهای کوچک بودجه سئو سایت را زیر 100 دلار (کمتر از یک میلیون تومان در ماه) در نظر گرفته اند.

به همین دلیل است که ایمیل شما همواره پر از ایمیل های اسپمیست که قول صفحه اول گوگل را با 500 هزار تومان داده اند. اسپمرهای فعال در حوزه سئو این بازار را می شناسند. مقاومت در برابر این پیشنهاد آنها، کار بسیار سختیست.

بیاید رو راست باشیم، اغلب صاحبین کسب و کارها نمی دانند که سئو چگونه کار می کند. آنها وقت زیادی برای یادگیری سئو ندارند.

در بسیاری از کسب و کارها فرایند قدم به قدم استانداردی برای رسیدن از نقطه A به نقطه B وجود دارد. خیلی ها تصور می کنند که سئو نیز به همین شکل کار می کند. آنها سئو را مانند یک کالا فرض کرده و متاسفانه در استفاده از کمترین قیمت پیشنهادی، تردیدی نمی کنند.

قیمت سئو ارزان

افراد تیم ما در شبکه های اجتماعی مختلفی، عضو گروه های بازاریابی هستند. تعداد افراد تازه کاری که ژست سئوکارهای حرفه ای را گرفته و به جذب مشتری در این کانالها می پردازند، متاسفانه بسیار زیاد است.

سوالاتی از این قبیل در این گروه ها بسیار رایج است: من هم اکنون یک مشتری گرفته ام که می خواهد در کلمه کلیدی X به رتبه یک گوگل برسد. چگونه این کار را انجام دهم؟

یکی دیگر از این بحث های متداول استفاده از شبکه های وبلاگ خصوصیست. لینک سازی گسترده در این وب سایت ها کار بسیار خطرناکیست و ریسک بالایی به همراه دارد.

دور ریختن پول برای استخدام این گونه سئوکارهای بی تجربه، کار بسیار احمقانه ایست. متاسفانه آسیب های جانبی سئو ارزان قیمت، می توانید بیشتر از این نیز شود. این گونه تصمیمات می تواند جریمه گوگل را برای شما به همراه داشته و موجب حذف کلی وب سایت از نتایج جستجو گردد.

صاحبین کسب و کار ها بهتر است دقت داشته باشند که مسئولیت هر گونه فعالیت سئو در سایتشان بر عهده خودشان است. آنها می بایست قبل از امضای هر گونه قراردادی سوالاتی را از شرکت سئو پرسیده و درباره تاکتیک های آنها به بحث بپردازند.

ما به تمام صاحبین کسب و کار ها توصیه می کنیم که به دنبال خدمات سئو بلند مدت باشند و در استفاده از تکنیک هایی که مغایر با سیاست گوگل هستند، اصرار نکنند.

مدیریت منابع

گوگل برای رتبه بندی سایت ها از 200 فاکتور (شایدم بیشتر) استفاده کرده و این تعداد موجب ترس هر شخصی می شود. خبر خوب اینست که اگر تنها بر روی سه فاکتور زیر تمرکز کنید، مطمنا نتایج بسیار خوبی را مشاهده خواهید کرد.

مواردی که می بایست به آنها دقت داشته باشید عبارتند از:

1. معماری اطلاعات

وب سایت شما در این راستا می بایست:

  • قابل پایش بوده و در دسترس موتورهای جستجو باشد.
  • از دستورالعمل های گوگل و بهترین تکنیک های سئو پیروی کند
  • بالاترین سرعت ممکن را دارا باشد.
  • در دستگاه های موبایل، تبلت و دسکتاپ به خوبی رندر و نمایش داده شود.

2. محتوا

محتوای سایت شما می بایست مطابق با بهترین راهکار های محتوا نویسی بوده و بر روی مواراد زیر تاکید داشته باشد:

  • مستقل و ارزشمند بودن
  • تطابق با عبارات مورد جستجوی کاربران
  • کسب رضایت کاربران
  • کیفیت بالا
  • کسب رضایت الگوریتم Fresh Content

3. بک لینک ها

  • بک لینک های سایت شما می بایست به شکل طبیعی ایجاد شده باشند، یا حداقل اینطور به نظر برسد. از لینک سازی در شبکه های وبلاگی خصوصی (PBN) جدا خودداری کنید. در عوض بر روی ساخت بک لینک های طبیعی تمرکز کنید.
  • کیفیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. بک لینک های معتبر و مرتبط کمتر، اولویت بالاتری نسبت به حجم عظیمی از بک لینک های بی کیفیت دارند.

به تعریف اهداف بپردازید

قبل از تعیین بودجه برای سئو نیاز است که اهدافی را برای این کمپین تعریف کنید.

  • درامد مورد انتظار شما چقدر است؟
  • معیار ارزیابی موفقیت چیست؟

زمانی موفقیت تنها در افزایش رتبه سایت به ازای یک کلمه کلیدی، تعریف می شد. با اینکه امروزه رتبه سایت همچنان از معیارهای مهم است، اما مهمترین معیار نیست.

در ادامه به بحث درباره این موضوع می پردازیم. تنها در نظر داشته باشید که ترافیک طبیعی (ترافیک کسب شده از نتایج جستجو)، نرخ تبدیل و میزان درامد نیز جز معیارهای موفقیت محسوب می گردند. تعریف هدف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارتقا ترافیک طبیعی در ابعاد X درصد
  • افزایش نرخ تبدیل در ابعاد Y در ماه
  • افزایش درامد به مقدار Z درصد

در هنگام تعریف اهداف سئو می بایست نکاتی را در ذهن داشته باشید:

  • اهداف شما می بایست قابل اندازه گیری باشند.
  • اهداف شما می بایست قابل کسب باشد. اهداف بزرگ خوب هستند، اما دقت داشته باشید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
  • شما می بایست زمانی را به پروژه سئو خود بدهید تا بتواند نتایج خود را نمایش دهد. طبق گفته گوگل و در بسیاری از موارد، سئو نیاز به حداقل شش ماه دارد تا بتوان نتایج به دست آمده را مشاهده نمود.

تعیین بودجه سئو

اهداف تعیین شده توسط شما مشخص می کند که از چه تاکتیک هایی برای موفقیت می بایست استفاده نمود. متناسب با اهداف در نظر گرفته شده می بایست بودجه ای را برای پشتیبانی از این اهداف در نظر بگیرید.

اینجاست که به فاکتورهایی اساسی برای رسیدن به اهداف خود می رسیم:

  • ساختار اطلاعات سایت شما در برابر رقبایتان چه وضعیتی دارد؟
  • محتوای سایت شما در برابر رقبایتان چگونه است؟
  • بک لینک های سایت نسبت به بک لینک های وب سایت های اول نتایج جستجو از چه کیفیتی برخوردار است؟

پاسخ به این سوالات علاوه بر مشخص کردن اولویت ها، حجم کار مورد نیاز را نیز روشن می کند. در بسیاری از سناریوها، کارهایی که می بایست انجام شود، جدا از قیمت سئو مشابه هستند. تفاوت در در میزان حجم فعالیت هاست.

با افزایش تولید محتوا و لینک سازی، احتمال بالاتری وجود دارد تا با صرف هزینه بیشتر، با سرعت بالاتری به موفقیت در اهداف خود برسید. همانطور که گفته شد، تعیین قیمت سئو و بودجه ماهانه آن به جیب شما وابسته است. در نظر داشته باشید که صرف این بودجه می بایست بین چهار الی دوازده ماه ادامه یابد.

پیاده سازی صحیح برنامه و اجرای ترفندهای سئو در آن، نیاز به صرف زمان دارد. همچنین ارزیابی موفقیت برنامه سئو نیز منوط به گذشت زمان است. طبیعیست که با صرف هزینه کمتر، زمان بیشتری را برای رسیدن به موفقیت بایست در انتظار بمانید.

برای خدمات سئو چقدر بایست در نظر داشت؟

اگر شما بخواهید دست به استخدام سئوکار یا یک شرکت سئو معروف برای پیاده سازی سئو محلی کنید، احتمالا می بایست 5 میلیون تومان در ماه در نظر داشته باشید.

خدمات سئو برای سایت های بسیار بزرگ و بین المللی چیزی بین 20 الی 50 میلیون در ماه هزینه در بر دارد. بعضی از شرکت های سئو خدمات خود را به صورت آزمایشی و بدون قرار داد همراه با هزینه پایینی ارائه می دهند. این پشنهادات کاربران احتمالی را ترغیب به تست خدمات آنها می کند، بدون اینکه ریسک زیادی را تقبل کنند.

اگر قادر به تحمل هزینه های سنگین سئو در بالاترین کیفیت خود نیستید، رایج ترین پیشنهاد جایگزین برای شما استفاده از مشاوره و خدمات سئو داخلی است.

تنها حل مشکلات داخلی سایت می توانید افزایش قابل مشاهده ای را در نتایج طبیعی سایت برایتان به ارمغان بیاورد. توسعه محتوای سایت و آنالیز کلمات کلیدی از دیگر حیطه هایی هستند که می توانید برای ارتقا آنها، با هزینه کمتر از یک سئوکار حرفه ای کمک بگیرید. دیگرگزینه پیش رو اینست که با صرف زمان زیاد به آموزش سئو پرداخته و به یک کارشناس سئو تبدیل شوید.

ارزیابی بازگشت سرمایه در سئو

در این قسمت به صورت خیلی ساده به محاسبه بازگشت سرمایه برای سئو می پردازیم.

محاسبه بازگشت سرمایه برای خرید های یکباره

  • تعداد مشتریان جدیدی که از طریق سئو حاصل شده و یک خرید کرده اند: 20
  • سود متوسط هر خرید: 500.000 تومان
  • سود کلی از مشتریان به دست آمده از سئو: 10.000.000 تومان
  • هزینه سئو ماهانه: 25.000.000 تومان
  • سود به دست آمده تقسیم بر هزینه سئو: بازگشت سرمایه = منفی 60%

در محاسبات بالا بازگشت مشتریان در آینده در نظر نگرفته شده و در نتیجه این محاسبه فاقد اعتبار است. فروشگاه های اینترنتی برای رشد خود نیاز به بازگشت مشتریان دارند. با در نظر نگرفتن بازگشت مشتریان، بازگشت سرمایه واقعی کمتر از رقم واقعی گزارش می شود.

روش صحیح به دست آوردن بازگشت سرمایه، وارد کردن موضوع بازگشت مشتری در محاسبات است.

محاسبه بازگشت سرمایه با توجه بازگشت مشتریان

  • تعداد مشتریان جدیدی که از طریق سئو حاصل شده و یک خرید کرده اند: 20
  • سود متوسط هر خرید: 500.000 تومان
  • سود کلی از مشتریان به دست آمده از سئو: 10.000.000 تومان
  • تعداد دفعات میانگین بازگشت مشتریان و خرید آنها از سایت: 5 بار
  • سود کلی با در نظر گرفتن بازگشت کاربران در آینده: 50.000.000 تومان
  • هزینه سئو ماهانه: 25.000.000 تومان
  • سود به دست آمده تقسیم بر هزینه سئو: بازگشت سرمایه = 200%

همانطور که مشاهده می کنید، مسئله بازگشت مشتریان تاثیر مهمی در موضوع بازگشت سرمایه دارد.

جمع بندی

سرمایه گذاری بر روی سئو مانند تبلیغات کلیکی نتایج سریعی به دنبال ندارد. یک کمپین سئو جامع ترکیبی از سئو فنی، بازاریابی محتوا و لینک سازی است. حتی با پیاده سازی دقیق سئو در وب سایت، گوگل برای شناسایی و پاداش به سایتتان، نیاز به زمان دارد.

اما با همه مشکلاتی که در این کار تجربه خواهید کرد، ترافیک به دست آمده از سئو به صورت مداوم بوده و بیشتری نرخ تبدیل را در بین تمام کانال های بازاریابی دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *