روش های صحیح و اشتباه در صفحه بندی

چگونه صفحات متعدد یک دسته بندی یا یک مطلب ادامه دار را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهید؟ به نحوه ارائه چندین صفحه از یک دسته یا یک مطلب خاص، صفحه بندی (Pagination) گفته می شود.

متاسفانه این بخش از سئو توسط اغلب وبمسترها به اشتباه پیاده سازی می شود. اشتباهات مربوط به صفحه بندی حول جند موضوع است:

  • زیاده روی
  • پیاده سازی نا مناسب
  • عدم درک درست صفحه بندی
  • چگونگی عملکرد تگ ها

در ابتدا به توضیح بیشتر این شرایط پرداخته و سپس شما را با نحوه صحیح اجرای صفحه بندی در وب سایت آشنا می کنیم. روش معرفی شده، بهترین روش از نظر سئو بوده و جلوی ایجاد مشکل در آینده را می گیرد.

چهار اشتباه رایج در صفحه بندی

زیاده روی

بعضی از افراد به دلایل بسیاری در استفاده از تگ ها در سایتشان زیاده روی می کنند. هیچ دلیلی برای زیاده روی در کاری که تداخل بسیاری ایجاد می کند وجود ندارد.

پیاده سازی غیر اصولی

عموما افرادی که در نگهداری از سایت تازه کار هستند، در پیاده سازی صفحه بندی دچار اشتباهاتی می شوند. این اشتباهات در طول زمان و با بزرگتر شدن سایت، حجم بیشتری پیدا کرده و موجب ایجاد فاجعه در سایت می گردد.

عدم درک درست صفحه بندی

بسیاری از افراد تصور می کنند که صفحات صفحه بندی شده (Paginated pages) همانند محتوای تکراری یا صفحات دارای پارامتر (Faceted pages) است، اما در حقیقت اینطور نیست:

  • صفحات صفحه بندی شده: صفحاتی هستند که پشت سر هم و به ترتیب وجود داشته و به صورت داخلی نیز به هم لینک شده اند. شما می بایست با استفاده از rel=prev و rel=next به مدیریت صحیح این صفحات بپردازید. (در ادامه این مطلب به توضیح دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت)
  • صفحات تکراری: صفحاتی هستند که دارای محتوای یکسان یا شبیه به یکدیگر می باشند و از این رو در رقابت با یکدیگر برای نمایش در نتایج جستجو قرار دارند. عموما این گونه صفحات با استفاده از تگ کانونیکال مدیریت شده تا گوگل متوجه صفحه هدف گردد. راهکار دوم ریدایرکت صفحات تکراری به صفحه هدف می باشد. انتخاب دقیق راهکار به نوع صفحات و پلتفرم سایت وابسته است.
  • صفحات دارای پارامتر (Faceted pages): صفحاتی هستند که به واسطه فیلترهایی همچون سایز، رنگ و قیمت ایجاد می شوند. این گونه صفحات معمولا توسط فایل robots.txt از دید ربات های گوگل مخفی مانده و یا اینکه پایش و ایندکس آنها توسط ابزار وبمستر تولز گوگل محدود می گردد، چرا که ترکیب این فیلترها بی نهایت حالت ایجاد می کند. همچنین استفاده از تگ های کانونیکال نیز بسته به وضعیت موجود از دیگر راهکارهاست.

چگونگی عملکرد تگ ها

بسیاری از وبمسترها تصور می کنند که تگ هایی مانند rel=canonical، rel=prev یا rel=next به صورت صد درصدی عمل کرده و موتورهای جستجو را وادار به انجام دستور آنها می کنند. اما در حقیقت اینطور نیست و موتورهای جستجو خود را مجبور به رعایت فرامین این تگ ها نمی دانند.

تگ های کانونیکال و rel= بیشتر به عنوان یک پیشنهاد از طرف گوگل و سایر موتورهای جستجو دیده می شود. حتی موتورهای جستجو در صورتی که احساس کنند شما به صورت اشتباه از این تگ ها استفاده کرده اید، بعضی از آنها را کاملا نادیده می گیرند. این مسئله از جمله سو تفاهماتیست که منجر به گیج شدن بسیاری از وبمسترها می گردد.

اگر می خواهید دستوری به موتورهای جستجو بدهید، آن را در فایل robots.txt یا متا تگ robots واقع در head صفحه قرار دهید. موتورهای جستجو از دستورات این بخش ها تبعیت کرده و به آنها احترام می گذارند.

روش صحیح برای مدیریت صفحه بندی (Pagination) چیست؟

از تگ های Rel=Prev و Rel=Next استفاده کنید

اگر دارای صفحه بندی در سایت هستید، روش صحیح مدیریت آنها استفاده از تگ های Rel=Prev و Rel=Next است. بدین شکل گوگل متوجه ماهیت این صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر می گردد.

پیاده سازی این تگ ها بسیار ساده بوده و اغلب پلتفرم ها دارای قابلیت هایی برای انجام این کار هستند. به عنوان مثال فرض می کنیم که شما دارای مطلبی در سایت هستید که به سه قسمت تقسیم شده و یو آر ال های آنها به شکل زیر است:

https://www.yoursite.com/kickass-article-part1
https://www.yoursite.com/kickass-article-part2
https://www.yoursite.com/kickass-article-part3

در بخش <head> صفحه اول این مطلب می بایست تگ زیر را اضافه کنید:

<link rel=”next” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part2>

چرا که این صفحه، اولین صفحه از این مطلب می باشد. در صفحه دوم می بایست هر دو تگ next و prev را قرار دهید، چرا که این صفحه در بین مطالب قرار گرفته است:

<link rel=”prev” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part1>
<link rel=”next” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part3>

برای صفحه دوم نیز کافیست که تگ prev را قرار دهید، چرا که آخرین صفحه از این توالی می باشد:

<link rel=”prev” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-part2>

دقت داشته باشید که می توانید یو آر ال ها را به شکل کامل یا نسبی در مسیر یو آر ال ها قرار دهید. اگر یو آر ال های سایتتان شامل پارامترهایی هستند که موجب تغییر در محتوا نمی گردند (مانند آی دی سشن ها)، آنها نیز می بایست در این تگ ها قرار گیرند.

این تمام کاریست که می بایست برای این گونه صفحات انجام داده تا اعتبار لینک ها به صورت صحیح منتقل شود. پیاده سازی این تگ، محدود به تعدادی از صفحات نشده و بی نهایت صفحه را می توانید با استفاده از این روش سامان دهی کنید.

روش های اشتباه برای مدیریت صفحه بندی (Pagination) چیست؟

تصمیمات را به گوگل واگذار نکنید

بعضی از وبمسترها صفحه بندی را به حال خود رها کرده و درک صحیح آن را به گوگل واگذار می کنند. گوگل اعلام کرده که صفحه بندی در وب سایت ها بسیار رایج بوده و بهتر است که وبمسترها به آن سرور سامان دهند. عدم هدایت صحیح گوگل در چنین شرایطی منجر به مشکلات زیر می گردد:

  • بالا رفتن غیر واقعی حجم ایندکس
  • نمایش صفحات میانی صفحه بندی به کاربران در نتایج جستجو
  • کاهش تاثیر لینک ها در صفحات متوالی

صفحات متوالی را با استفاده تگ کانونیکال به صفحه اول لینک ندهید

ساده ترین راه از دید بسیاری از وبمسترها، کانونیکال کردن همه صفحات دوم به بعد یک مجموعه به صفحه اول آن است، در صورتی که چنین راهکاری بازدهی خوبی ندارد.

این کار مانند ریدایرکت 301 تمام صفحات 404 به صفحه اصلی می باشد. با اینکه شاید منطقی برسد، اما در دراز مدت تاثیر منفی بر روی سئو وب سایت خواهد گذاشت.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، تگ کانونیکال حالت دستوری ندارد. موتورهای جستجو در صورت وجود این تگ، می توانند آن را نادیده گرفته و به روال معمول خود دست به پایش و ایندکس سایت بزنند. این موضوع ممکن است که موجب پرحجم شدن ایندکس سایت شده و ارزش صفحات هدف را پایین بیاورد.

داشتن صفحه تلفیق شده

شاید شما دارای یک سری از مطالب باشید که در قالب چندین پست تجزیه شده اند. شما می توانید آنها را با یکدیگر تلفیق کرده، به گونه ای که صفحه به وجود آمده، شامل تمام محتواهای این صفحات است. با این راهکار گوگل احتمالا صفحه تلفیقی را به کاربران نمایش می دهد، چرا که تمام محتوا ها را یکجا در اختیار او می گذارد.

چیزی که اینجا واضح است اینست که شما می بایست از تگ کانونیکال در صفحات زیر مجموعه استفاده کرده و به صفحه تلفیقی لینک دهید. با این کار به گوگل اشاره می کنید که صفحه هدف شما برای نمایش در نتایج جستجو کدام است.

مطابق مثال قبل فرض می کنیم که شما دارای مطلبی هستید که در سه صفحه تقسیم شده است. در کنار آنها نیز صفحه ای ایجاد کرده اید که تمام محتوای این سه صفحه را در آن قرار داده اید:

https://www.yoursite.com/kickass-article-part1
https://www.yoursite.com/kickass-article-part2
https://www.yoursite.com/kickass-article-part3
https://www.yoursite.com/kickass-article-all

در چنین شرایطی می بایست تگ کانونیکال را در آن سه صفحه قرار دهید:

<link rel=”canonical” href=https://www.yoursite.com/kickass-article-all” />

این کار موجب می شود که گوگل و سایر موتورهای جستجو از این نسخه تلفیقی باخبر شده و ترجیحا آن را به جستجو کنندگان نمایش دهند.

نکته مهم: در صورتی که گوگل احساس کند که صفحات کوچک تر تجربه کاربری بهتری به همراه دارند، به جای نمایش صفحه تلفیقی، یکی از آن صفحات کوچک تر را نمایش می دهد. دلایلی که می تواند گوگل را ترغیب به عدم نمایش صفحه تلفیقی کند عبارتند از:

  • بزرگ بودن آن
  • سرعت کند بارگذاری آن
  • تجربه کاربری بد

جمع بندی

تگ های کانونیکال و در حالت کلی rel=، به عنوان پیشنهاد محسوب شده و گوگل را مجبور به انجام کاری نمی کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیشنهادات شما در این تگ ها متناسب با استانداردهای گوگل باشد تا گوگل نسبت به احترام گذاشتن به پیشنهادات شما ترغیب شود.

2 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از مقاله خوبتون
    سوالی داشتم. میخواستم بدونم اگر ما میخوایم صفحه اصلی سایتمون با کلمه چاپ بالا بیاد و ما یه دسته بندی هم تو سایت با همین عنوان داشته باشیم که محتواهای خوبی تو این زمینه تولید کرده باشیم، آیا میتونیم تو صفحه دسته بندی چاپ، کنونیکال بدیم به صفحه اصلی؟ مشکلی پیش نمیاد؟

    • مورد توصیف شده توسط شما جز سناریوهای تعریف شده برای استفاده از rel=canonical نیست. بنابراین به هیچ وجه آن را پیشنهاد نمی کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *