چگونه به بررسی سئو سایت بپردازیم؟

ما در ماه چندین درخواست بررسی سئو سایت از طرف کاربران و مشتریانمان داریم. بررسی ابتدایی سئو که برای کاربرانمان انجام می دهیم همانند مدلی نیست که برای مشتریانمان است. اما دید کلی و خوبی از وضعیت سایت و سئو آن به ما می دهد. در این مطلب نسبتا بلند قصد داریم که به صورت فشرده به شما آموزش دهیم که چگونه به بررسی سئو وب سایت خود بپردازید.

مراحل بررسی سئو

در این مطلب هدف ما استفاده از روش های طبیعی سئو است. در واقع ما به بررسی مشکلات سئو محتوا، مسائل فنی سئو و از این دست می پردازیم. کلیت وبسایت برای شروع سئو می بایست آمادگی لازم را داشته و مشکلی از این حیث نداشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی مراحل زیر می پردازیم:

  • تجربه کاربری و سئو محتوا
  • سئو کلی سایت
  • سرعت سایت و میزان مشارکت کاربران

تجربه کاربری

اولین چیزی که ما به شخصه در هنگام بررسی یک وبسایت به آن توجه می کنیم مواردیست که ضرورت تصحیح آنها کاملا واضح و انجام آنها ساده است. ما به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه خوانایی و کاربری وبسایت برای بازدیدکنندگان ارتقا می یابد.

رنگ ها

آیا رنگ های به کار رفته در وبسایت جذاب بوده و با برند آن متناسب هستند؟ ما وبسایتی را دوست داریم که از تم رنگی مشخصی استفاده کرده و تمرکز آن بر روی محتوا باشد. بنابراین هدینگ ها می بایست بزرگتر بوده و لینک دار بودن آنها می بایست واضح باشد. وضوح هر یکی از اجزا نیز امریست که ما در این مرحله به آن توجه می کنیم.

استفاده از تصاویر و ویدئوها

تصاویر و ویدئوهای سایت می بایست به خوبی کیفیت یک محصول را نشان دهند و کاربران را به قسمت های متناسب با انتظاراتشان هدایت کنند. در همه این موارد می بایست از نوشته های مناسب برای کاربران استفاده گردد. در بررسی سئو سایت می بایست به این نکته دقت کنید که تعادل خوبی بین تصاویر و محتوای متنی صفحه باشد. پس زمینه های ویدئویی مناسب نیستند و نبایست آن را با اضافه کردن ویدئو در خلال متن اشتباه گرفت. مورد دوم بر خلاف مورد اول می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

هدایت صحیح کاربران

مورد دیگر برای بررسی توجه به دکمه های فراخوانی برای اقدام است. اگر این دکمه ها در قسمت های پایین صفحه قرار داشته باشند، ما این مورد را هر چه سریعتر تصحیح می کنیم. مخصوصا در صفحه ابتدایی سایت که هدف، هدایت کاربران به نقاط مورد نطر ماست، این مورد می بایست به صورت واضحی باشد.

دادن اطمینان

استفاده از نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی شما و همینطور گواهینامه های مرتبط با حوزه کاریتان به کاربران اطمینان می دهد که کیفیت کالا و خدمات شما در چه سطحیست و اعتبار شرکت شما چه مقدار است. این موارد به کاربران مستعد کمک می کند تا به خرید یا استفاده از خدمات شما ترغیب شوند و بدون دغدغه به تعامل با شما بپردازند. این موارد اطمینان بخش بسته به نوع وبسایت نیز متفاوت است.

سئو محتوا

پایه و اساس هر استراتژی سئو نوشتن محتوای خوب است. محتوای شما می بایست بسیار جامع بوده و به هر سوالی که کاربر در گوگل می پرسد پاسخ دهد. محتوای خوب از یافتن کلمات کلیدی شروع می شود، بنابراین بخش محتوا در بررسی سئو نیز از همین جا آغاز می گردد.

یافتن کلمات کلیدی

کلمات کلیدی سایت می بایست به گونه ای انتخاب شوند که متناسب با انتظارات کاربران پس از ورود به آن باشند. وقتی کلمه کلیدی اصلی سایت را یافتید، کلمات کلیدی مرتبط با آن را نیز پیدا کرده و متناسب با آنها مطلب بنویسید. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب پیدا کردن کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

ساختار سایت

مورد بعدی که ما به آن توجه می کنیم چک کردن ساختار سایت است. اهمیت این مسئله چقدر است؟ آیا منوی اصلی سایت شامل لینک صفحه اصلی است؟ یا اینکه صفحه اصلی از طریف فوتر سایت قابل دسترسیست؟ آیا نقشه سایتی که بیانگر ساختار سایت باشد، به صورت XML یا HTML وجود دارد؟

برای داشتن ساختار صحیح سایت لازم است که این ساختار به شکل هرمی بوده و مطالب مختلف در زیر مجموعه های خود قرار گیرند.

محتوای ابتدایی

دیگر بخش قابل بررسی و پر ارزش سایت محتوای ابتدایی صفحات است. بدون در نظرگفتن نوع سایت، مطمئنا شما دارای صفحاتی هستید که دارای مجموعه ای از دیگر مطالب سایت هستند. به عنوان مثال صفحات دسته بندی محصولات یا آرشیو وبلاگ ها در نظر بگیرید. مهمترین موردی که گوگل و کاربران در این گونه صفحات به دنبال آن هستند، موضوع مشترک بین این موارد مختلف است. اگر میخواهید به بررسی سئو سایت در این حیطه بپردازید، دقت داشته باشید که معمولا حول و حوش 200 کلمه برای متن ابتدایی هر مطلب یا محصول کافیست.

محتوای تکراری

در اینجا قصد نداریم به توضیح اینکه چرا محتوای تکراری خوب نیست بپردازیم. برای مطالعه این بحث مطلب محتوای تکراری را مطالعه کنید. هدف از مطرح کردن این بحث در اینجا جلوگیری از ایجاد آن است. یکی از سریعترین راه های بررسی محتوای تکراری، ابزار CopyScape می باشد. این ابزار به شما می گوید که مطالب سایت شما در چه آدرس هایی از وب یافت می شوند. برای بررسی محتوای تکراری داخلی سایت می توانید از ابزار SiteLiner استفاده کنید. همچنین با جستجوی جملات هر مطلب سایت در گوگل نیز می توانید صفحات تکراری و ایندکس شده آن را مشاهده فرمایید.

جستجوی داخلی سایت

یکی از موارد آزار دهنده در وبسیات های بررسی شده، مخصوصا در سایت های بزرگ این نیست که گوگل صفحه اشتباه را به کاربر نشان دهد. بلکه عدم وجود یک سیستم جستجوی مناسب در داخل سایت است. اغلب صاحبین وبسیات ها این ماژول را در وبسیات قرار داده، اما فراموش می کنند که آن را بهینه سازی کنند. این مشکل در اغلب سایت وردپرسی وجود دارد. سیستم جستجوی وردپرس در حال ارتقاست اما جای کار فراوانی دارد. ماژول جستجوی سایت را در هنگام بررسی سئو سایت چک کرده و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشید.

پست ها و محصولات مرتبط

آیا در صفحات وبسایت مورد نظر شما، به مطلب یا محصول مرتبطی با آن در پایین صفحه لینک داده شده است؟ آیا کاربران را در صورت عدم رضایت از یک محصول به محصول بعدی هدایت می کنید؟ اضافه کردن این قابلیت موجب ارتقا تجربه کاربری شده و کاربران را در صفحات سایت شما نگه می دارد. همچنین این مسئله به ایجاد سیستم لینک های داخلی نیز کمک زیادی می کند.

سئو کلی سایت

مواردی وجود دارند که می توانید به راحتی و با استفاده از ابزارهای مناسب به بررسی سئو وب سایت بپردازید. دقت داشته باشید که ابزارها در اینجا برای کمک معرفی می شوند و هیچ وقت جای اطلاعات صحیح از موارد مورد بحث را نمی گیرند. یکی از ابزارهای خوب در این زمینه ابزار Screaming Frog SEO spider است. ابزارهای مشابه و خوب دیگری نیز در این زمینه وجود دارند اما همین ابزار در اینجا کافیست. این ابزار بسیار به درد بخور است و حتی در نسخه رایگان نیز اطلاعات بسیار خوبی به شما می دهد.

عنوان صفحه

عنوان صفحه می بایست بر روی یک موضوع مشخصی تمرکز داشته و نام برند وبسیات نیز در انتهای آن قرار داشته باشد. این موردیست که ما در ابتدا ما در گزارش نرم افزار Screaming Frog دقت می کنیم.

صفحات تکراری را بررسی کرده، صفحات بدون عنوان را چک کنید و نام برند در انتهای عنوان را از یاد نبرید. مطابق تصویر بالا مشاهده می کنید که وبسیات Walmart در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. برای مطالعه بیشتر، مطلب سئو عنوان صفحه را مطالعه کنید.

متای توضیحات

متای توضیحات به عنوان جملات دعوت کننده کاربران به وبسیات شما است. اما آیا این مورد ارزش سئویی دارد؟ بله، این جملات می توانند کاربران را در هنگام مشاهده نتایج جستجوی حاصل از گوگل یا بینگ ترغیب به کلیک بر روی سایت کند. دقت کنید که این توضیحات پیشنهادی برای موتورهای جستجو بوده نه اینکه صرفا یک متن کپی شده از محتوای صفحه باشد. این توضیحات می بایست کوتاه و واضح بوده و بر روی کلمه کلیدی تمرکز داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب متا تگ Description را مطالعه کنید.

در نرم افزار Screaming Frog می توانید به راحتی متای توضیحات تکراری و صفحات بدون این متا را شناسایی کنید. وبسیات Walmart در نتیجه تست ما تعداد متای توضیحات تکراری بسیار کمی داشت. اغلب صفحات می بایست دارای متای توضیحات اختصاصی و مستقل باشند.

یو آر ال های کانونیکال

یو آر ال های کانونیکال به گوگل اعلام می کنند که منبع و آدرس اصلی هر مطلب چیست. اگر این صفحه را عینا در سایت خود کپی کرده و با استفاده از این تگ به این صفحه اشاره کنید، گوگل این مسئله را درک کرده و به رتبه سایت ما اضافه می کند، در عین حال به اطلاعات کاربران سایت خود نیز می افزایید.

نرم افزار Screaming Frog می تواند این مسئله را بررسی کرده و صفحات بدون این تگ را گزارش کند. همچنین می تونید از صحت آدرس منبع آن نیز مطمئن گردید. این نرم افزار قابلیت های زیادی دارد. اما در اینجا به همین موارد بسنده می کنیم.

بررسی پاندا و پنگوئن گوگل

پنگوئن و پاندا از الگوریتم های به روز رسانی گوگل هستند که بر روی کیفیت محتوای وب سایت ها تمرکز دارند. پاندا بر روی سایت های بدون محتوا تمرکز داشته و آنها را جریمه می کند، در حالی که پنگوئن لینک های سایت را چک کرده تا از طبیعی بدون آنها اطمینان حاصل کند.

در بررسی سئو سایت شما، چک کردن پاندا به معنی نشستن پای کامپیوتر و آنالیز صفحات سایت است. آیا بنرهای زیادی در وبسایت وجود دارد؟ آیا تمام محصولات سایتتان بدون هیچ محتوای با ارزشی عرضه می شوند؟ از ایجاد تعادل بین این موارد اطمینان حاصل کرده و از بنرهای کمی در صفحه استفاده کنید.

برای پنگوئن نیز بک لینک های سایت را چک کرده و در صورت مشاهده بک لینک های مشکوک، آنها را با استفاده از ابزار Disavow، به گوگل اطلاع دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو الگوریتم، صفحات الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن را مطالعه کنید.

کد قالب سایت

بسیاری از سئوکارها به شما می گویند که پایه وبسیات خود یعنی قالب آن را تصحیح کنید. اما از نظر ما محتوا، پایه و اساس سایت را تشکیل داده و قالب سایت عرضه کننده محتواست. سئو شامل یک یا دو مورد نمی شود و قالب سایت نیز جزیی از مواردیست که نیاز به بهینه سازی دارد.

Schema.org / JSON-LD

استفاده از داده های ساختاری در این روزها بسیار ضروریست. این ها اطلاعاتی هستند که گوگل آن ها را دوست دارد. داده های schema.org را از طریق JSON-LD به صفحات اضافه کنید. داده های ساختاری را متناسب با ساختار پیشنهادی گوگل به صفحات اضافه کنید و بعد از این کار آن را با ابزارهای تست داده های ساختاری، چک کنید. گوگل داده های ساختاری صفحات سایت را در کنسول جستجوی خود نمایش می دهد.

در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در مورد داده های ساختاری، مطلب  داده های ساختاری چیست را مطالعه فرمایید.

بردکرامب

قبلا در مورد بردکرامب بحث هایی در وبسیات داشته ایم، اما آنها جز قالب سایت محسوب میشوند. بردکرامب را به صفحات سایت اضافه کنید تا کاربران بدانند که در هر لحظه در کجای سایت هستند. همچنین با این کار به گوگل کمک می کنید تا ساختار سایت را بهتر درک کرده و لینک داخلی نیز در سایت ایجاد می نمایید. در بررسی سئو سایت بردکرامب ها را چک کرده و از وجود آنها در داده های ساختاری صفحات مطمئن شوید. به این نحو بردکرامب ها با بهترین شکل ممکن به گوگل عرضه می شوند.

نسخه موبایلی سایت

گوگل اعلام کرده که در سال 2018 آپدیت Mobile-first index اجرا شده و به نظر ما واکنشگرا بودن سایت حتی از AMP و سایر موارد مشابه نیز مهمتر خواهد بود. برای بررسی این موضوع عرض سایز مرورگر را کاهش داده و ببینید چه اتفاقی برای سایت می افتد. همچنین با استفاده از دستگاه موبایل نیز می توانید نسخه موبایلی سایت را مشاهده کنید. صفحه اصلی سایت در این حالت چه شکلیست؟ آیا همه قسمت ها همان گونه هستند که بایست باشند؟ ایا سرعت بارگزاری سایت بالاست؟ از تجربه کاربری مناسب در حالت موبایلی اطمینان حاصل کنید.

ما مطالب زیادی را به صورت منسجم و همینطور جسته و گریخته درباره سئو موبایل نوشته ایم. به عنوان نمونه می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید:

ساختار هدینگ ها

این مورد احتمالا کم اهمیت ترین مسئله در بحث های امروزیست. HTML5 به راحتی به شما اجازه می دهد که در هر بلاکی از سایت، تگ H1 را اضافه کنید و گوگل نیز در کسری از ثانیه متوجه این تگ می گردد. یک ساختار هدینگ مناسب موجب میشود که موضوعیت محتوای سایت به خوبی ارائه شده و کاربران نیز بیشتر بر روی صفحات سایتتان کلیک کنند. از مناسب بودن ساختار تگ های هدر صفحات مطمئن شوید و آن ها را هم به صورت بصری و هم به شکل معنایی بررسی کنید.

سرعت سایت

سرعت سایت بسیار مهم است. اما نه صرفا از این جهت که این روزها ما بیشتر از دستگاه های موبایل برای مرور صفحات وب استفاده می کنیم و یا اینکه سرعت شبکه های موبایلی خیلی زیاد نیست. بلکه سرعت بالای سایت موجب ایندکس سرعتر سایت شده و تجربه کاربری را افزایش می دهد.

ترکیب فایل های جاوا اسکریپت و CSS

ابتدا کدهای یکی از صفحات سایت را مشاهده کرده و تعداد فایل های با پسوند js یا css را چک کنید. اگر تعداد آنها زیاد باشد پس نیاز است که اقداماتی را انجام دهید. نمیتوان برای زیاد بودن این فایل ها عددی را تعریف کرد اما با مینیفای کردن آنها و ترکیب آنها در یک فایل می توان به افزایش سرعت سایت پرداخت. ابزار Google Page Speed Insights کمک زیادی در این زمینه به شما کرده و تا حدودی شما را در این پروسه راهنمایی می کند.

بر روی گزینه Show how to fix کلیک کرده و از اطلاعات آن بهره مند شوید. همچنین ابزار Google Lighthouse نیز می تواند در این کار بسیار راهگشا باشد و اطلاعات خوبی به شما بدهد.

کش مرورگر

کش مرورگر فایل هاییست که در دستگاه شما ذخیره شده و تا مدت زمان مشخصی در آن باقی می ماند. این فایل های ذخیره شده در بارگزاری سریعتر سایت در دفعات بعدی به کاربر کمک بسیار زیادی می کند. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، پلاگین های زیادی مانند WP Rocket و WP Super Cache در این زمینه وجود دارند. در حالت کلی و در هر سایتی می توان با نوشتن چند خط کد در فایل .htaccess کش را برای انواع فایل های سایت تعریف کرد.

فعال کردن فشرده سازی

فشرده سازی به معنای کوچک تر کردن فایل ها تا آنجایی که ممکن است و قبل از ارسال آنها به مرورگر کاربر می باشد. گوگل نیز در این باره این گونه توضیح داده است:

فعال کردن سیستم فشرده سازی gzip می تواند حجم فایل های ارسالی را تا 90 درصد کاهش دهد و در نتیجه از مدت زمان بارگزاری سایت نیز کاسته می شود. مصرف داده کاربر کمتر شده و رندر اولیه سایت سریعتر انجام می شود.

فعال بودن gzip در سایت را با ابزار Google Page Speed Insights یا هر ابزار مشابه دیگری بررسی کنید. همچنین اگر سایت شما مجهز به پروتکل HTTP/2 می باشد، نیازی به فشرده سازی فایل ها نخواهید داشت.

مشارکت کاربران

گوگل کاربران را به سمت سایت شما هدایت می کند اما مشارکت بیشتر آنها موجب بازگشت دوباره آنها و افزایش فروش محصولات و خدمات شما می گردد.

شبکه های اجتماعی

مرتبط ترین ابزار افزایش مشارکت کاربران شبکه های اجتماعی هستند. در شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام حسابی باز کنید و به مخاطبین خود اجازه اظهار نظر دهید. اگر تاکنون دست به این کار نزده اید، هم اکنون شروع به این کار کنید.

اگر در حال فعالیت در شبکه های اجتماعی هستنید، از قرار داشتن لینک آنها در سایت خود نیز اطمینان حاصل کنید. نوع لیست شدن آنها نیز بسیار مهم است. هدف از این کار اینست که کاربران به شبکه های اجتماعی شما دسترسی داشته تا از این طریق میزان مشارکت آنها افزایش یابد. بایست درک کرد که بسیاری از کاربران به جای وبسیات، شبکه های اجتماعی آن ها را چک می کنند. بنابراین کلیک شدن این لینک ها را مانیتور کنید. در صورتی که آنها کلیک نمی شوند جایشان را عوض کرده تا به نتیجه مطلوب برسید.

خبرنامه

داشتن خبرنامه و استفاده بهینه از آن می تواند کمک زیادی به افزایش تعامل کاربران با سایت شما کند. اما دقت کنید که در این کار زیاده روی نکنید و حساب ایمیل کاربران خود را با ایمیل های روزانه و فراوان خود پر نکنید.

اگر علاقه مند به داشتن خبرنامه هستید، دکمه ثبت نام در خبرنامه را در موقعیت مناسبی از سایت قرار دهید تا به چشم بیاید. اطلاعات اضافی خواسته شده از کاربران را حذف کرده و تنها حساب ایمیلشان را درخواست کنید.

شما اولین بررسی سئو سایت خود را انجام داده اید

اگر تا این جای مطلب قدم به قدم پیش رفته اید، اولین بررسی سئو سایت در زندگیتان را انجام داده اید. ما مطمئنیم که در طول این مطلب بارها به سایت خود سر زده و با کسب اطلاعات جدید سایت خود را در آن مورد بررسی کرده اید و مطمئنا مواردی را برای تصحیح یافته اید.

اگر همواره دست به بررسی سئو سایت بزنید از به روز بودن آن اطمینان حاصل خواهید کرد. در صورتی که قصد بررسی تخصصی تر سئو سایت خود را دارید می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا شماره تلفن ما ارتباط برقرار کرده و درخواست خود را مطرح کنید.

2 دیدگاه

  1. سلام یکی از بهترین مطالبی بود که خوندم. ممنون.
    سئوی سایت های تجاری چطوریه؟ مثلا سایت ما آموزشی یا وبلاگی نیست، تجاریه و کاربران خاصی داریم! یا B2B یه!
    فقط سئوی داخلی رعایت بشه تمومه؟

  2. پاسخ به saber: سئو داخلی از ملزومات سئو هر سایتیست. بالطبع بعد از آن هم می بایست بر روی سئو خارجی و دیگر جنبه های سئو تمرکز نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *