20 تکنیک افزایش رتبه و سئو صفحه فرود مناسب

صفحه ای از سایت شما در نتایج جستجو به ازای یک کلمه کلیدی با نرخ تبدیل بالا دارای رتبه بسیار خوبی است. دیگر از این بهتر چه می خواهید؟

اما چند لحظه صبر کنید. این صفحه همانی نیست که ما انتظارش را داشتیم. درست است که یکی از صفحات سایت شماست، اما صفحه فرود ایده ال شما برای این کلمه کلیدی نمی باشد. حتی اگر تصور می کنید که با وجود نامناسب بودن محتوا به ازای این کلمه کلیدی، همچنان کسب این رتبه بالا خوب است، کمی به عواقب زیر فکر کنید:

  • نرخ کلیک کاهش پیدا می کند: عنوان صفحه و دیسکریپشن آن به اندازه کافی مرتبط و جذاب نیست تا بتواند کاربر را به کلیک کردن ترغیب کند.
  • بانس ریت افزایش پیدا می کند: زمانی که کاربران پاسخ مناسبی به جستجویشان دریافت نمی کنند، به سرعت از آن صفحه خارج شده و بر روی سایت دیگری کلیک می کنند.
  • نرخ تبدیل کاهش می یابد: صفحه دیگری که مناسب جذب مشتری طراحی نشده است، دارای دکمه فراخوانی برای اقدام (CTA) نمی باشد.

ما مطمئنیم که چنین شرایطی همانی نیست که انتظارش را داشته و به آن نیاز دارید. اما چنین شرایط یک فاجعه محسوب نشده و می توانید سر وسامانی به آن بدهید. ما برای این شرایط چک لیستی ایجاد کرده ایم تا اقدامات لازم را به سرعت انجام دهید. صفحه ای را که رتبه کسب کرده را با صفحه ای که بایست در نتایج جستجو به جای آن قرار داشته باشد، مقایسه کرده و دومی را با توجه به مواردی که در آن نقص دارد، بهینه سازی کنید.

بهینه سازی کلمه کلیدی

صفحه ای که به جای صفحه مورد نظر شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود، احتمالا دارای المان های بهینه تری می باشد. بنابراین شما می بایست از بهینه بودن صفحه موردنظرتان برای کسب یک رتبه خوب کاملا اطمینان حاصل کنید. مواردی که نسبت به بهینه بودن آن ها می بایست توجه ویژه ای کنید عبارتند از:

1. عنوان صفحه

موتورهای جستجو در حال حاضر می توانند موضوع صفحه را بدون اینکه نام موضع در عنوان صفحه به کار رفته باشد، حدس بزنند. با این حال هنوز عنوان صفحه یکی از مهمترین قسمت های آن به شمار می رود، چرا که در سه مکان زیر مشاهده می گردد:

  • صفحه نتایج جستجو
  • تب های مرورگر وب
  • شبکه های اجتماعی

اگر هنوز نسبت به این مسئله شک دارید، کلمه کلیدی نمونه ای را در گوگل جستجو کنید. مشاهده خواهید کرد که اغلب آیتم ها دارای کلمه مورد جستجوی شما در عنوان خود هستند.

برای بهینه سازی عنوان صفحه چه کارهایی انجام دهیم:

  • مراقب طول عنوان صفحه باشید: این طول را نهایتا 60 کاراکتر نگه دارید. در صورت نوشتن کلمات انگلیسی از دکمه Caps Lock استفاده نکنید.
  • هوشمندانه از کلمات کلیدی استفاده کنید: در استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه زیاده روی نکنید، استفاده یک یا دو بار از آن کافیست.
  • کلمات کلیدی را در ابتدای عنوان صفحه قرار دهید: کاربران در هنگام مشاهده اولیه نتایج جستجو به اولین کلمات عنوان صفحه توجه بیشتری می کنند.
  • از نام برندتان در عنوان صفحه استفاده کنید: اگر نام برند شما معروف باشد، این کار بسیار عاقلانه است، چرا که به مثابه امضای شما در آیتم می باشد.
  • از تکرار یک عنوان در چندین صفحه خودداری کنید: عناوین تکراری ممکن است نشانه ای از محتوای تکراری باشد و این مسئله بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر منفی می گذارد.

2. متا دیسکریپشن

اهمیت متا دیسکریپشن کاملا قابل مقایسه با عنوان صفحه است. متا دیسکریپشن در دو نقطه زیر نمایش داده می شود:

  • صفحه نتایج جستجو
  • شبکه های اجتماعی (در صورت اشتراک گذاری صفحه)

متا دیسکریپشن جزییات بیشتری را از محتوای صفحه به کاربران داده و به آنها کمک می کند تا به میزان ارتباط بین نتایج جستجو و عبارت مورد جستجویشان پی ببرند. این توضیحات کوتاه بر روی نرخ کلیک (CTR) موثر است.

برای بهینه سازی متا دیسکریپشن چه کارهایی انجام دهیم:

  • مراقب طول متا دیسکریپشن باشید: این طول را حول و حوش 150 کاراکتر بنویسید.
  • متا دیسکریپشن را به مکانی برای تبیلغ تبدیل کنید: متا دیسکریپشن را به گونه ای بنویسید که تبلیغی برای محتوای صفحه تان باشد. علاوه بر این موتورهای جستجو نیز کلمات جستجو شده توسط کاربر را در صورت وجود در متا دیسکریپشن، به صورت پر رنگ نمایش می دهند. این عبارات پر رنگ نظر کاربران را به خود جلب می کند. بنابراین بهینه سازی متا دیسکریپشن برای کلمات کلیدی بسیار مهم است.
  • از نوشتن توضیحات یکسان در صفحات خودداری کنید: متا دیسکریپشن های تکراری می توانند نشانگر محتوای تکراری برای نتایج جستجو باشند.

3. تگ های سرتیتر

تگ های سرتیتر HTML که از H1 شروع شده و تا H6 ادامه می یابد، برای ساختار دهی به محتوا و نشان داده سلسله مراتب آن استفاده می شود. استفاده از یرتیتر ها موجب درک بهتر موتوهای جستجو از محتوای هر صفحه می گردد.

برای بهینه سازی سرتیتر ها چه کارهای انجام دهیم؟

  • از تک های سرتیتر به صورت سلسله مراتبی استفاده کنید: تنها از یک تگ H1 در صفحه استفاده کرده و H2 تا H6 را برای ایجاد ساختار سلسله مراتبی به کار ببرید.
  • از کلمات کلیدی در تیترها استفاده کنید: تیترها معمولا معادل موضوعات اصلی محتوای صفحه هستند، بنابراین پیشنهاد می شود که حتی الامکان به صورت طبیعی از کلمات کلیدی در تیتر ها استفاده کنید.
  • تیترها را برجسته تر کنید: با اینکه موتورهای جستجو به متا تگ ها اهمیت داده و آنها را می خوانند، کاربران نیز در مقابل به تیتر ها توجه زیادی می کنند. از فونت های درشت تر و با استایل های متفاوت در تیتر ها استفاده کنید تا چشم کاربران به آنها جلب شود.

4. محتوا

مثل روز روشن است که محتوا بسیار تعیین کننده است. موتورهای جستجو برای نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو به اشاره هایی نیاز دارند. کلمات کلیدی که در محتوا به کار می روند، همانند این اشارات عمل می کنند.

برای بهینه سازی محتوا چه کارهایی انجام دهیم:

  • کلمات کلیدی اصلی را در 100 الی 150 کلمه اول محتوا قرار دهید: کاربران و موتورهای جستجو بدین شکل آنها را زودتر در محتوا مشاهده می کنند.
  • از تمام کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید: با روی کار آمدن جستجوی مفهومی، گوگل دیگر نیازی به عین کلمات کلیدی برای پاسخ به کاربران ندارد. تنها نکته مهم، مفهوم پشت سر عبارات است. بنابراین آزادانه از تمام هم خانواده های یک کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید.
  • محتوا را در حجم کافی منتشر کنید: محتوای بلندتر معمولا رتبه بهتری کسب می کند، با این حال طول محتوای ایده ال از موضوعی به موضوع دیگر متفاوت است. بنابراین برای آگاهی از طول محتوای مناسب برای یک موضوع، صفحاتی که در در حال حاضر رتبه های بالایی کسب کرده اند را بررسی کنید.

5. جستجوی داخلی

وقتی وب سایت شما فراتر از 20 صفحه می شود، بهتر است که از یک کادر جستجو در وب سایت استفاده کنید. یکی از ویژگی های خوب کادر جستجو، انطباق آن با گوگل آنالیتیکس است تا بتوان عبارات مورد جستجوی کاربران را مشاهده و آنالیز کرد.

این داده های به شما کمک می کنند تا:

  • به چیزی که کاربران به دنبال آن هستند پی ببرید و صفحات مورد نظر را در دسترس آنها قرار دهید. در صورت انجام چنین کاری بانس ریت سایت به مدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • ایده های جدید درباره کلمات کلیدی بیابید و از آنها در استراتژی تولید محتوا استفاده کنید.

6. اپن گراف

تگ های اپن گراف (Open Graph) موجب نمایش سفارشی شده از نمایه محتوا در هنگام اشتراک گذاری آن در نتایج جستجو می گردد. این گونه می توانید بر روی چگونگی نمایش صفحات سایتتان در هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی کنترل داشته باشید. بهینه سازی تگ های OG برای ترغیب هر چه بیشتر کاربران به کلیک بر روی لینک ها، کاملا منطقی به نظر می رسد.

برای بهینه سازی تگ های OG چه کارهایی انجام دهیم:

  • تگ OG عنوان و دیسکریپشن صفحه را بهینه سازی کنید: از این تگ های OG در مرحله اول استفاده کرده و در مرحله دوم نسبت به بهینه سازی آنها اقدام کنید. دقت داشته باشید که محتوای این تگ ها در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود، بنابراین بهینه سازی آنها برای کلمات کلیدی ضروری نمی باشد. در عوض آن ها را به گونه ای بنویسید که مخاطبشان، کاربران شبکه های اجتماعی باشند.
  • از تگ OG تصویر استفاده نمایید: یک تصویر می تواند موجب جذاب تر شدن لینک به اشتراک گذاشته شده گردد. بنابراین احتمال کلیک کاربران را افزایش می دهد.

بهینه سازی بصری

حال نگاهی می اندازیم به المان هایی که موجب جذاب تر شدن صفحه شما در نتایج جستجو می شود. این موارد نشانه هایی قوی از دید موتورهای جستجو محسوب شده تا صفحات سایت شما را پاسخی بهتر به سوالات کاربران بدانند.

7. مارک آپ های اسکیما

مارکپ های اسکیما شماری از مفاهیم خاصی محسوب می شوند که برای نشانه گذاری صفحات سایت استفاده می گردند. در نتیجه صفحات سایت شما در نتایج جستجو به شکل خاص تری نمایش داده می شوند.

به عنوان مثال صفحات سایت شما در نتایج جستجو ممکن است داری المان های زیر باشد:

  • ستاره های رتبه گذاری
  • تصاویر
  • تعداد نقدها

برای بهینه سازی مارک آپ های اسکیما چه کارهایی انجام دهیم:

گوگل در این زمینه دارای دو ابزار کاربری برای کمک به شما در نشانه گذاری صفحات است:

8. مالتی مدیا

تصاویر، دیاگرام ها، اینفوگرافیک ها و ویدئوهای آموزشی موجب افزایش جذابیت محتوا شده و کاربران را زمان بیشتری در سایت نگه می دارد. در کنار ارتقا تجربه کاری، بعضی از این المان ها می توانند برای کلمات کلیدی هدفگذاری شده نیز بهینه شوند.

برای بهینه سازی مالتی مدیا چه کارهایی انجام دهیم:

  • تگ Alt تصاویر را بهینه سازی کنید: تصاویر مناسب در سایت به کار برده و به آنها متن جایگزینی در قالب تگ Alt اضافه نمایید. در نوشتن این متن کوتاه برای عکس ها حتما از کلمات کلیدی صفحه بهره ببرید. بدین شکل تصاویر سایت هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بیشتر دیده می شود.
  • رونوشتی از ویدئو ها را به آن اضافه نمایید: در مواقعی که صفحات سایت دارای ویدئوی آموزشی متن زیادی ندارند، قرار دادن رونوشتی از صحبت های بیان شده در ویدئو می تواند بسیار کارگشا باشد. به علاوه این کار در مواقعی که کاربران به هر دلیل قادر به مشاهده ویدئوها نیستند، بسیار کاربردی بوده و همینطور می تواند توضیحات دقیق تری از بخش های مبهم ویدئو به کاربران دهد.

9. محتوای بالا سری صفحه

عبارت محتوای بالا سری (Above-the-Fold Content) برگرفته از ویرایشگران روزنامه هاست و بعد از معرفی الگوریتم Page Layout توسط گوگل، در سئو مفهوم پیدا کرده است. به واسطه این الگوریتم صفحاتی که دارای محتوایی در ابتدای صفحه نیستند جریمه می شوند.

برای بهینه سازی محتوای بالاسری صفحه چه کاری انجام دهیم:

حتی اگر درامد زیادی از نمایش بنرهای تبلیغاتی در وب سایت دارید، به خاطر داشته باشید که تبلیغات زیاد می تواند تاثیر منفی بر روی رتبه سایت گذارد. دقت داشته باشید که محتوای کافی در قسمت ابتدایی صفحه داشته باشید.

10. دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری سریع صفحات در شبکه های اجتماعی موجب هر چه آسانتر شدن این کار برای کاربران می گردد.

برای بهینه سازی این مورد چه کاری انجام دهیم:

با برنامه دکمه های اشتراک گذاری را به کار ببرید: این دکمه ها موجب کاهش سرعت بارگذاری صفحات می شوند، بنابراین از آنها در صفحاتی استفاده کنید که نماینده های مناسبی برای جذب ترافیک حداکثری از شبکه های اجتماعی محسوب می شوند.

بهینه سازی فنی

در این قسمت به چک کردن مشکلات فنی می پردازیم که مانع از کسب رتبه برای یک صفحه فرود می گردد.

11. سرعت بارگذاری

سرعت بارگذاری صفحات، هشت سال است که به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت در دسکتاپ معرفی شده است. همچنی از ماه گذشته نیز در جستجوی موبایلی نیز وارد شده است. سرعت بارگذاری تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری، درامد و سئو دارد.

علاوه بر این گوگل اخیرا تصمیامت مهمی برای تمرکز بر روی سرعت سایت ها گرفته و در این راستا ابزارها و تکنولوژی های پیشرفته ای را معرفی کرده است. بنابرانی توجه به این مسئله می بایست در صدر اولویت های شما قرار داشته باشد.

برای بهینه سازی سرعت سایت چه کارهایی انجام دهیم:

  • امتیاز سایت در بخش سرعت را مشاهده و بهبود دهید: نمره سرعت سایت خود را می توانید با ابزار PageSpeed Insights مشاهده کرده و با استفاده از راهکارهایی که به شما داده می شود، نسبت به بهینه سازی سرعت سایت اقدام کنید.
  • از رویکرد جدید گوگل در مورد سرعت سایت آگاه شوید: گوگل علاوه بر سرعت بارگذاری به نوع بارگذاری سایت در اینترنت های کم سرعت نیز توجه ویژه ای کرده است. ابزار Lighthouse در همین راستا معرفی شده است و بر روی پارامترهای جدیدی تاکید می کند.

12. موبایل فرندلی بودن سایت

اغلب افراد همیشه در کنار تلفن های هوشمند خود هستند و از این رو درصد زیادی از جستجوها از طریق موبایل ها انجام می شود.

علاوه بر این گوگل اخیرا اعلام کرده که به mobile-first indexing مهاجرت کرده است. این مسئله بدین معنیست که گوگل برای پایش سایت ها ابتدا نسخه موبایل آن ها را بررسی کرده و ایندکس می کند و بر اساس همین نسخه موبایلی به رتبه بندی سایت ها می پردازد.

برای بهینه سازی موبایلی سایت چه کارهایی انجام دهیم:

  • از طراحی واکنشگرا در سایت بهره ببرید.
  • چک لیستی از بهترین راهکارها در mobile-first indexing را مطالعه کنید.
  • تجربه کاربری را ارتقا دهید: اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما و خصوصا صفحات فرود آن در دستگاه های موبایل و دسکتاپ به سرعت بارگذاری شده و به شکل صحیح نمایش داده می شوند.

بهینه سازی لینک ها

در این قسمت به این موضوع می پردازیم که چگونه لینک ها بر روی رتبه صفحات لیندینگ پیج (Landing Page) و سایر صفحات تاثیر می گذارند.

13. بک لینک ها

بعضی مواقع مشاهده می شود که صفحه فرود اشتباهی تنها به خاطر بک لینک های بیشتر به جای صفحه اصلی و مورد نظر شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود. چرا که بک لینک از قوی ترین سیگنال هاییست که به موتورهای جستجو فرستاده می شود.

برای بهینه سازی بک لینک ها چه کارهایی انجام دهیم:

  • بک لینک های دو صفحه مورد نظر را با یکدیگر مقایسه کنید و چک کنید که آیا صفحه فرود اشتباه دارای بک لینک ها معتبری هست یا نه.
  • با وبمستر سایر سایت های مرتبط ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید که به صفحه فرود اصلی شما بک لینک دهند.
  • سعی در کسب بک لینک های معتبر کنید.

14. لینک های خارجی

لینک های خارجی به صفحات مرتبط موجب می شود که گوگل سیگنال های مثبتی از موضوعیت این صفحه دریافت کرده و موضوع آن را بهتر درک کند.

صفحه ای که به اشتباه در نتایج جستجو نمایش داده می شود، شاید لینک های خارجی بیشتری به سایت های معتبر داشته است. بنابراین موتورهای جستجو ممکن است که این صفحه را به عنوان منبع اصلی اطلاعات در مورد کلمه کلیدی جستجو شده کاربران تصور کنند.

برای بهینه سازی لینک های خارجی چه کارهایی انجام دهیم:

  • صفحه مورد نظرتان را به منبعی از اطلاعات مهم درباره آن موضع تبدیل کنید و لینک های خارجی متناسب در آن قرار دهید.
  • تعداد لینک های خارجی صفحه اشتباه را کاهش دهید.

15. لینک های داخلی

زمانی که صفحات زیادی در مورد یک موضوع در وب سایت شما وجود داشته باشد، لینک های داخلی کم ارزش شده و موتورهای جستجو قادر به انتخاب مرتبط ترین صفحه متناسب با کلمه کلیدی هدف گذاری شده نیستند. این مورد یکی از رایج ترین دلایل انتخاب صفحه فرود اشتباه توسط گوگل می باشد.

برای بهینه سازی لینک های داخلی چه کارهای انجام دهیم:

  • یک صفحه اصلی برای لینک دادن انتخاب کنید: با لینک دادن به یک صفحه مشخص به گوگل اعلام می کنید که آن صفحه منبع اصلی اطلاعات متناسب با موضوع مشخصی است. با لینک دادن از صفحات کم اهمیت تر به صفحه فرود اصلی سایت با استفاده از انکر تکستی که کلمه کلیدی در آن به کار رفته است، به گوگل کمک کنید تا صفحه فرود اصلی را شناسایی کند.
  • از ریدایرکت 301 استفاده کنید: شما می توانید دیگر صفحات فرود اشتباه را به صفحه فرود اصلی ریدایرکت 301 کنید.

بهینه سازی معکوس

به ندرت پیش می آید که در سئو به کسی پیشنهاد شود که از رتبه سئو یک صفحه از سایت بکاهد. اما در مواقعی که این صفحه به جای صفحه اصلی شما رتبه گرفته و در حالت کلی هیج فایده ای نیز برای شما ندارد، این گزینه تنها راه حل مواجهه با چنین مشکلی است.

در ادامه برنامه ای برای اجرای چنین راهکاری به شما معرفی خواهیم کرد:

16. فاصله گرفتن از کلمات کلیدی

علی رغم اینکه موتورهای جستجو می توانند موضوع یک صفحه را بدون کلمات کلیدی به کار برده شده در آن درک کنند، اما ضرری نخواهد داشت اگر مواردی که در بخش های اول همین مطلب برای شما مطرح کردیم را در سایت پاک کنیم. این مورد شامل انکر تکست هایی که به این صفحه لینک داده شده اند نیز می شود.

17. ادغام صفحات مشابه

در مواردی که نمی خواهید ارزش صفحه فرود اشتباه را پایین بیاورید، می توانید اطلاعات این گونه صفحات را با یکدیگر ترکیب کرده تا یک صفحه مرجع درباره موضع مورد نظر ایجاد نمایید.

18. کانونی کردن

در مواقعی که چندین صفحه با محتوای تقریبا مشابه در سایت دارید، از تگ rel=canonical در صفحات کم اهمیت تر استفاده کرده و موتورهای جستجو را به لینک صفحه فرود اصلی ارجاع دهید. این مسئله همچنین موجب جلوگیری از محتوای تکراری می گردد.

19. نو ایندکس کردن

این تکنیک نیز می تواند بر روی صفحاتی که برای کاربران ارزشمند بوده اما شما علاقه ای به حضور آنها در نتایج جستجو ندارید به کار برده شود.

به عنوان مثال شاید شما علاقه ای به حضور صفحات دسته بندی در نتایج جستجو نداشته باشید، چرا که مطالب مشابه و با ارزش تر دیگری درباره آن در سایت دارید. با استفاده از متا تگ robots اقدام به نو ایندکس صفحات غیر ضروری کنید.

20. پاک کردن

این گزینه شاید افراطی به نظر برسد، اما اگر صفحه اشتباه شما دارای شرایط زیر باشد، منطقی است:

  • دارای محتوای ضعیفی است.
  • هیچ ارزشی برای بازدیدکنندگان سایت نخواهد داشت.

قبل از پاک کردن صفحه دقت کنید که این صفحه هیچ بک لینک با لینک داخلی مهمی نداشته باشد. همچنین بهتر است بعد از پاک کردن آن، ریدایرکت 301 از آنها به صفحه فرود مورد نظرتان ایجاد نمایید.

مطمئنا با خواندن این مطلب و دقت به چک لیست ارائه شده می توانید علت کسب رتبه صفحه فرود اشتباه را فهمیده و تصمیمات صحیحی را برای انتقال این رتبه به صفحه فرود مورد نظرتان اتخاذ کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *