سئو سایت های تک صفحه ای

محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای رو به روز در حال افزایش است و ما هر هفته با وب سایت های تک صفحه ای بیشتری نسبت به گذشته رو به رو میشویم. جای هیچ شکی نیست که این وبسایت ها بسیار جذاب بوده و دارای فونت، گرافیک و عناصر متحرک زیبایی می باشند. اما آیا می توان یک سایت تک صفحه را سئو کرد؟

یکی از کارشناسان گوگل در این زمینه به این شکل پاسخ داده است:

سئو سایت تک صفحه ای بستگی به زمینه کاری و موضوع مورد نظر آن دارد. این گونه سایت ها به درد بسیاری از صاحبین مشاغل خوده و گوگل نیز مشکلی با این زمینه ندارد. همچنین کاربران زیادی نیز وجود دارند که علاقه مند به مشاهده همه اطلاعات در یک صفحه هستند.

اغلب کارشناسان سئو در این زمینه معتقدند که اضافه کردن چند صفحه و یا قسمت وبلاگ به سایت می تواند یکی از راهکارهای سئو برای سایت های تک صفحه ای باشد. اما این توصیه ها بدین معنیست که سایت های تک صفحه ای به سایت هایی با چندین صفحه تبدیل می شوند و با اصل موضوع در تناقض است.

اعتبار دامنه و صفحه

در اولین نگاه مسئله اعتبار می تواند یک چالش بزرگ برای وبسایت های تک صفحه ای باشد. در چنین سایت هایی تمام بک لینک ها به یک یو آر ال ختم می شوند. مشکل کار اینست که بدون داشتن محتوای جدید برای سایت، کسب بک لینک های متعدد و پیوسته برای آن کار دشواریست.

به همین دلیل است که کارشناسان سئو سایت پیشنهاد می کنند که در سایت تک صفحه ای خود چند صفحه دیگر نیز ایجاد کرد تا اعتبار آن افزایش یابد.

اعتبار صفحه: کسب امتیاز از بک لینک های منتهی شده به یک یو آر ال امری ممکن است.

اعتبار دامین: داشتن تنها یک صفحه برای سایت، وب سایت را از مزایای استفاده از اعتبار دامنه برای سایر صفحات، محروم می کند.

لینک سازی: کسب بک لینک های پیوسته و فراوان برای یک صفحه تنها در مرور زمان کار بسیار دشواریست.

محتوا

موتورهای جستجو به دنبال ارتباط بین عبارت مورد جستجوی کاربر و محتوای سایت شما هستند. با اینکه می توان یک وبسایت تک صفحه ای را برای یک کلمه کلیدی کلی بهینه سازی کرد، اما احتمال شانس کسب رتبه برای عبارات زیر مجموعه آن را از دست خواهید داد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل موجب شده است که نزدیکی بین مفهوم عبارات مورد جستجو و محتوای صفحه ملاک قرار گیرد نه اینکه صرفا خود کلمات به صورت یکسانی باشند. با این وجود اگر وب سایت تک صفحه ای شما بسیار جامع بوده و دارای اطلاعات زیادی درباره خدمات و و محصولات شما باشد، اما باز هم نمی تواند تمام عبارات کلیدی را پوشش داده و شانسی برای کسب رتبه بالا در عبارات خاصتر داشته باشد.

قابلیت پایش

آیا موتورهای جستجو می توانند وبسایت تک صفحه ای شما را به صورت کامل پایش کنند؟ اگر در وب سایت خود از جاوا اسکریپت هایی استفاده می کنید که موجب بارگذاری اطلاعات بیشتر برای کاربران در هنگام اسکرول کردن می شوند، می بایست از پایش و ایندکس شدن آن اطلاعات توسط موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. موتورهای جستجو در اجرای فرامین جاوا اسکریپت دارای محدودیت هایی هستند.

اگر مطمئن نیستید، قسمتی از متن پایین صفحه را که با اسکرول کردن بارگذاری می شود را در گوگل جستجو کنید. در صورتی که نتیجه ای در برنداشت، ربات های گوگل قادر به مشاهده آن قسمت از سایت نیستند. یکی دیگر از روش های تست این موضوع استفاده از تولبار Web Developer در مرورگر و غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در آن است.

بعضی مواقع مشاهده می شود که طراحان سایت یک نسخه استاتیک را به ربات های موتورهای جستجو نشان داده و نسخه اصلی و دینامیک را به کاربران نمایش می دهند. بهتر است که در استفاده از این گونه روش ها کمی محتاط باشید، چرا که گوگل ممکن است این کار را به منزله مخفی کاری (Cloaking) در نظر گرفته و سایت شما را با جریمه رو به رو کند. در این حالت دو محتوای متفاوت را به کاربران و موتورهای جستجو به نمایش می گذارید. اگر از این تکنیک استفاده می کنید دقت داشته باشد که محتوای دو نسخه کاملا یکسان بوده و تفاوتی بین آنها وجود نداشته باشد.

نکات سئو برای سایت های تک صفحه ای

شاید تا اینجای مطلب نسبت به سئو سایت خود متقاعد نشده و از خود بپرسید که چگونه به صورت جامعتری به سئو سایت تک صفحه ای خود بپردازم؟ در ادامه به معرفی روش های بیشتری خواهیم پرداخت.

1. بخش های محتوایی تعریف شده

بخش های محتوایی سایت را به گونه ای تعریف کنید که قرار بوده در یک صفحه مجزا قرار بگیرند. برای آنها یک عنوان مناسب انتخاب کرده و تصویر مناسب در کنارشان قرار دهید. برای تصاویر متن جایگزین تعیین کرده و دیگر سیگنال های سئو را از یاد نبرید.

بخش های محتوایی مجزا با استفاده از DIV

2. هر یک از بخش های محتوایی سایت را در داخل DIV مختص خود قرار دهید. به مثال زیر دقت کنید:

<div id=”animals”>…content…</div>
<div id=”art-design”>…content…</div>
<div id=”cats”>…content…</div>
<div id=”film”>…content…</div>

نام آی دی فایل های CSS، به عنوان یک سیگنال سئو محسوب نمی شوند، اما روش خوبی برای دسته بندی قسمت ها هستند. از این آی دی ها می توانید برای قرار دادن انکر لینک ها استفاده کنید. این مورد جز سیگنال ها سئو محسوب می شود.

3. انکر لینک ها

گوگل به انکر لینک ها توجه و آنها را دنبال می کند. انکر لینک ها نبایست با انکر تکست اشتباه گرفته شوند. انکر لینک ها، لینک هایی هستند که شما را به قسمت خاصی از صفحه هدایت می کنند. در بعضی از جستجوها مشاهده شده که گوگل به جای لینک صفحه از انکر لینک آن در نتایج جستجو استفاده کرده است.

به عنوان مثال انکر لینک http://example.com/#art-design شما را به DIV با نام art-design منتقل می کند. ما به شخصه به این نوع سیستم هدایت کاربران علاقه مندیم.

سعی کنید که به بهینه سازی نام این DIV ها پرداخته تا سیگنال مثبتی را به گوگل بدهید. نام آنها می بایست به گونه ای بوده تا مفهومی مرتبط با آن قسمت داشته باشد. برای ساخت انکر لینک ابتدا به DIV یک نام بدهید:

<div id=”art-design”>

سپس به قسمت مورد نظر سایت به آن لینک بدهید:

<a href=”https://radzad.com/#art-design”>Art + Design</a>

در صورتی که می خواهید از صفحه دیگری به آن قسمت لینک دهید به شکل زیر عمل کنید:

<a href=”http://example.com/#art-design”>Art + Design</a>

4. نسبت دادن یک تگ H1 به هر بخش از محتوا

این اولین موردیست که ما در وب سایت خود کاربران را به این کار ترغیب می کنیم. نسبت دادن یک تگ H1 به هر بخش مجزا از محتوای یک سایت تک صفحه ای موجب تفکیک بهتر آن ها می شود. دقت داشته باشد که در هر بخش تنها از یک تگ H1 استفاده کنید.

جمع بندی

وب سایت های تک صفحه ای برای سایت های جدید و پروژه های خاص مناسب هستند. ما این نوع سایت ها را به عنوان یه راه حل بلند مدت پیشنهاد نمی کنیم. همچنین تغییر وبسایت خود از یک وبسایت چند صفحه ای به یک سایت تک صفحه ای نیز به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *