توازن بین نسخه موبایل و دسکتاپ سایت

شاید تا کنون اصطلاح توازن موبایلی (Mobile Parity) یا زیرمجموعه آن یعنی توزان محتوایی (Content Parity) به گوشتان خورده باشد. مفهوم اصلی این اصطلاح نهایتا به این سوال ختم می شود که آیا بین نسخه موبایلی و نسخه دسکتاپی سایت شما توازنی وجود دارد؟ در این مطلب به نکاتی اشاره می کنیم که می بایست آن ها را چک کرده و تاثیر برخی پارامترها را بر روی وب سایت خود بررسی کنید تا از وجود یا عدم وجود این توازن باخبر شوید.

توازن موبایلی (Mobile Parity) چیست؟

در هنگام مقایسه بین نسخه موبایلی و دسکتاپی یک سایت از اصطلاح توازن موبایلی استفاده می شود. آیا این دو نسخه مشابه یکدیگرند یا یکی بهتر از دیگریست؟ آیا اساسا این دو نسخه از سایت شما کاملا مانند یکدیگر هستند؟ چه تفاوت هایی بین این دو نسخه از سایتتان وجود دارد؟ هدف اصلی سایت را در نظر گرفته و به اهمیت این توازن توجه کنید. در ادامه به بیان موضوعاتی می پردازیم که با توازن موبایلی در ارتباط هستند.

محتوا پادشاه است

محتوا در هر سایتی پادشاه است و اعم از اینکه کاربر چه با موبایل وارد آن شده، چه با مرورگر دسکتاپی خود، محتوای نمایش شده در هر دو دستگاه می بایست یکسان باشد. البته مخفی کردن تصاویر بزرگ صفحه در دستگاه های موبایل یا کم کردن ناچیز محتوا در قسمت تب ها، امری عادیست و از نظر گوگل نیز مشکلی ندارد. اما نتیجه نهایی کسب شده توسط کاربر در هر دو نوع نسخه می بایست یکسان باشد. بنابراین توازن موبایلی در بحث محتوا مهم است.

برندسازی یکسان در همه دستگاه ها

طراحی وب سایت در تمام دستگاه ها می بایست به گونه ای باشد که یک پیام یکسان را به کاربر منتقل کند. ما به شخصه وبسایت های زیادی را مشاهده کرده ایم که نسخه دسکتاپی فوق العاده ای داشته اما در نسخه موبایلی حرفی برای گفتن نداشته اند. البته با روی کار آمدن AMP، بسیاری از اجزای سایت در دستگاه های موبایل محو می شوند، اما این مسئله نبایست منجر به دریافت حس متفاوتی از وبسایت شود.

این تشابه درباره عنوان صفحه نیز برقرار است. نسخه های دسکتاپ و موبایل یک صفحه نبایست دارای عنواین متفاوتی باشند. اگر وب سایت شما واکنشگرا باشد، عموما مشکلی نخواهید داشت. اما در مواقعی که نسخه موبایلی سایت جدا از نسخه دسکتاپی بوده و یا وبسایت شما از نوع اپلیکیشن های تحت وب باشد، توجه بیشتری لازم است. اگر در این شرایط ساختار های محتوای دو نسخه دسکتاپی و موبایلی سایت در یک راستا بودند، به سایر موارد نیز توجه کنید تا از این قائده خارج نباشند.

اولویت بیشتر موبایل

اگر گوگل طبق وعده خود شروع یه رتبه بندی سایت ها بر اساس نسخه موبایلی آنها کند، کارهای زیادی را در پیش خواهید داشت. هم اکنون بسیاری از صاحبین وب سایت ها، طراحان وب و آژانس های طراحی سایت، نسخه موبایلی وب سایت را نیز در کنار نسخه دسکتاپی آن به فروش می رسانند. برای عقب نماندن از این قافله نسخه موبایلی سایت را مشاهده کرده و آن را با نسخه دسکتاپی مقایسه کنید. اگر نسخه موبایلی در دستگاه های موبایل کاملا واکنشگرا عمل کرده و به خوبی نمایش داده می شود، مشکلی وجود نخواهد داشت.

کیفیت، محتوا و طراحی نسخه موبایلی سایت بسیار مهم است، شاید گوگل در هنگام اجرای Mobile First Index خیلی سختگیرانه عمل نکند، اما می بایست خود را با این شرایط وفق دهیم. بنابراین از پوشش کامل نسخه دسکتاپی سایت در نسخه موبایلی اطمینان حاصل کرده تا کیفیت ارائه محتوا در آن ها مشابه یکدیگر باشد. در این شرایط از خود بپرسید که اگر وبسایت من نسخه دسکتاپی نداشت، آیا همین نسخه موبایلی قادر به جذب همان ترافیک و نرخ تبدیل خواهد بود یا نه.

لینک های داخلی

در همه پارامترهایی که به توازن موبایلی مرتبط است لینک های داخلی اهمیت ویژه ای دارد. ما عموما در نسخه موبایلی به حذف بعضی قسمت ها و تغییرات آنها می پردازیم. در این بین سایدبارها ممکن است حذف شوند، تعداد لینک ها قسمت فوتر کاهش یابند و حتی ممکن است دست به تغییر منوی اصلی سایت نیز بزنیم. تمام این اقدامات منجر به کاهش تعداد لینک های داخلی در صفحات سایت خواهند شد.

لینک های داخلی همانند بک لینک ها بر روی سئو موثرند. آنها در افزایش اعتبار صفحات موثرند و نقش مهمی در بسیاری از استراتژی های وب سایت دارند. با هریک از این تغییرات، ساختار سایت نیز دچار تغییر می گردد. اگر گوگل به سمت موبایل روی گرداند و نسخه موبایلی در اولویت قرار گیرد، ممکن است به واسطه ایجاد این توازن موبایلی، ساختار سایت را به هم بریزید.

تنها موارد بصری مهم نیستند

در صورتی که وب سایت شما واکنش گرا نبوده و دارای نسخه موبایلی مجزایی باشد، مشکلات دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند. به عنوان مثال ریدایرکت 301 را در نسخه دسکتاپی پیاده سازی کرده اما نسبت به اعمال آن در نسخه موبایلی مبادرت نکنید. به دلایلی مشابهی معمولا نسخه واکنش گرا به نسخه مجزای موبایلی ارجحیت دارد. واکنشگرا بودن وبسایت موجب می شود که مدیریت بسیاری از بخش های وبسایت مانند متا تگ robots و لینک های کانونیکال در هر دو نسخه یکسان باشد.

سعی ما در این مطلب بر این بود که به شما بقبولانیم که وجود توازن موبایلی در وب سایت مهم است و می بایست همواره مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:
mobile parity

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *