تاثیر طراحی تعاملی وب سایت بر روی سئو

مجهز بودن یک وبسایت به طراحی تعاملی در بازار پر رقابت امروزی، امری بسیار ضروریست. وبسایت های تجاری استاتیک و ساده، در شروع پیدایش اینترنت قابل پذیرش بودند، اما امروزه و با رشد فزاینده تکنولوژی های وب، هیچ عذر و بهانه ای برای طراحی ضعیف وب سایت وجود ندارد. طراحی های ضعیف موجب افول یک کسب وکار آنلاین می گردد.

جاوا، فلش، HTML5 و دیگر محیط های اسکریپتی تعاملی به عنوان استاندارهای این نوع طراحی محسوب می گردند و وبسایت هایی که از این ویژگی بهره می برند، جذاب تر بوده و کار با آنها آسانتر می باشد.

اگر همچنان وب سایت شما مانند طراحی های وب نسخه 2 می باشد، احتمالا بازدید کنندگان زیادی را به این خاطر از دست می دهید. اکنون زمان آن فرارسیده که کاری بابت آن انجام دهید.

وب سایت های دینامیک و تعاملی یک ضرورت محسوب می گردند و در این مطلب به بررسی علت و چرایی این مسئله می پردازیم.

طراحی تعاملی وب سایت چیست؟

وبسیات های تعاملی به وب سایت هایی گفته می شود که از اجزایی استفاده می کنند که به واسطه تعامل با کاربر موجب بهبود تجربه کاربری سایت می گردند. این کار با استفاده از اسکریپت ها و نرم افزارهایی صورت می گیرد که یک محیط تعاملی برای صفحات سایت ایجاد می نمایند. این مسئله موجب آسان شدن کار با وب سایت شده، فعالیت کاربر و زمان حضور او در آن را افزایش می دهد.

به این مثال توجه کنید. یک وبسایت پیش بینی آب و هوا را در نظر بگیرید که دارای نقشه ها و نمودارهای تعاملی می باشد. شما قادر به انتخاب منطقه مکانی و زمان مورد نظر خود هستید. احتمالا به امکاناتی نظیر زوم کردن روی نقشه، انتخاب مقیاس دمایی و دیگر قابلیت های مرتبط نیز دسترسی دارید. چنین وبسایتی را با صفحه ای از یک وبسایت دیگر که تنها شامل یک تصویر برای پیش بینی آب و هواست مقایسه کنید.

وب سایت های تعاملی از دید کاربران جذاب تر هستند. محتوای این گونه وب سایت ها همیشه به روز تر و با کیفیت تر به نظر می رسند و کار با آنها ساده تر است. وب سایت های بدون المان های تعاملی، خسته کننده و غیر حرفه ای به نظر می رسند. بازدید کنندگان چنین وب سایت هایی معمولا آن را بعد از اولین کلیک بسته و به سراغ وب سایت های رقیب می روند.

مزایای سئو استفاده از وب سایت های تعاملی چیست؟

وب سایت های تعاملی دارای ویژگی هایی هستند که به سئو کمک زیادی می کنند. در ادامه به بیان این مزایا می پردازیم.

1. کاهش بانس ریت

منظور از بانس ریت نسبت کاربرانیست که بعد از ورود به وبسایت فورا آن را ترک می کنند. بانس ریت بالا تنها به معنی از دست دادن کاربران میست، بلکه این مسوله در سئو و رتبه بندی صفحات سایت نیز تاثیر منفی می گذارد.

بانس ریت زیاد بدین معنیست که وب سایت شما از فقدان چیزی رنح می برد. وب سایت نمی تواند کاربر را به تعامل وادار کرده و اطلاعات لازم را با سرعت کافی به او نمایش نمی دهد. شاید هم صفحات آن ناخوشایند بوده و کار با ان بسیار سخت است.

وجود محتوای غنی در صفحات سایت جز اساسی در سئو می باشد، اما طراحی آن نیز نقش مهمی در موفقیت سایت دارد. اولین تصویری که کاربر از یک وب سایت مشاهده می کند، در بازار اشباع شده امروزی نقش مهمی دارد. بازه زمانی 10 الی 30 ثانیه کافیست تا محتوای صفحه را به شکلی به کاربر ارائه داده و او را جذب خود کرد.

طراحی سایت می بایست توجه کاربر را به خود جلب کرده و به او اجازه دهد تا تنها با چند کلیک ساده به اطلاعات مورد نظر خود برسد. یک وبسایت تعاملی دارای المان های قابل اسکرول شدن، منو های متحرک، انیمیشن ها و مواردی از این دست می باشد. این اجزا موجب جذاب تر شدن سایت از دید کاربر شده و استفاده از آن را آسانتر می کند.

2. بهبود ارتباط

یکی از علل برتری وبسایت های تعاملی در ایجاد ارتباط با مشتریان است. وبسایت های تعاملی موجب نزدیک تر شدن کاربران سایت و شرکت شما می شود و ارتباطی مستقیم ایجاد می کند.

این ارتباط دو طرفه موجب ارتقای تجربه کاربری شده و تعامل با مشتری را آسانتر می کند. راهکارهای این نوع ارتباط تعاملی شامل موارد زیر است:

  • چت زنده از طریق وب سایت
  • انجمن کاربران
  • ماژول مستقل برای ایمیل
  • فرم های پشتیبانی
  • پشتیبانی تلفنی 24 ساعته
  • نظرسنجی و رای گیری

این راهکار ها موجب نزدیک تر شدن کاربران به شما شده و ارتباط آنها با وب سایت را بیشتر می کند. این راهکارها به کاربران می فهماند که شما به تجربه کاربری و رضایت آنها اهمیت زیادی می دهید. رضایت مشتریان یکی از شروط مهم در هر کسب و کار مدرن و امروزی است. در صورتی که توانید از جهاتی رضایت آنها را جلب کنید، رقبای زیادی در کنار شما هستند که می توانند آن مشتریان را به سمت خود بکشانند. اعتماد کاربران به خود را افزایش داده تا آنها نیز نقدهای بهتری از شما بنویسند. همه این کارها موجب بهبود سئو سایت می گردد.

مهمتراز همه شما نیز می توانید از مشریان خود اطلاعات کسب کنید. هر نوع نظرسنجی و پست در انجمن گفتگوی سایت می تواند اطلاعات مفیدی را به شما نتقال دهد. این نوع بازخوردها بسیار به درد بخور هسند و پاسخ هایی دقیق و واقعی به سوالات شما می دهند. مشکلات سایت را از این طریق می توانید فهمیده و ایده هایی درباره تغییرات سایت به دست می آورید. مزیت مهم این روش این است که هزینه ای در بر نداشته و به صورت دائمی نیز می توانید از آن استفاده کنید.

3. مشارکت کاربران

یک وبسایت تعاملی نسبت به یک وبسایت استاتیک حس متفاوتی را القا می کند. این نوع وبسایت ها جذاب تر و مهیج تر هستند و حس مجازی بودن کمتری را منتقل می کنند.

به جای اینکه مانند هر کاربر دیگری حس یکسانی را تجربه کنید، می توانید با آن تعامل داشته و اطلاعات مورد نظر خود را کسب کنید. الگوی کاری این نوع سایت ها به گونه ایست که اطلاعات مناسب تری را به شما می دهند و شما نیز راحت تر می توانید خود را با آن وفق دهید. تحقیقات نشان می دهد که وبسایت های تعاملی موجب ایجاد تعهد بیشتری در کاربر شده و آنها به احتمال زیاد دوباره نیز به وبسایت بر میگردند.

4. سفارشی سازی

هرجه بهتر کاربران خود را درک کنید، بیشتر می توانید به آنها کمک کنید. هر چه بیشتر نیز به آنها خدمت رسانی کنید، تعامل آنها نیز با شما بهتر خواهد بود.

شما می توانید مرتبط ترین خدمات، محصولات، تبلیغات و اطلاعات را متناظر با صفحه ای که در آن قرار دارند به آنها ارائه دهید. این کار نسبت به نمایش صفحات کاملا تصادفی به آنها خیلی بهتر است. این عمل یک راهکار برد-برد است. کاربران صفحات مرتبط و مورد علاقه خود را مشاهده کرده و از طرف دیگر مشارکت بیشتری در سایت دارند.

این مسئله در بازاریابی، بسیار دارای اهمیت است. هرچه پیشنهادات شما مرتبط تر باشد، کاربران منفعت بیشتری از سایت می برند و این مسئله موجب بازدید هر چه بیشتر صفحات،از طرف آنها می گردد.

توانایی کاربران در سفارشی سازی تجربه کار با وبسایت موجب علاقه بیشتر آنها به سایت شده و تنها وبسایت های تعاملی قادر به دستیابی به این هدف هستند. این قابلیت موجب هر چه جذاب تر شدن وبسایت تعاملی شما شده و جایگاه شما را در بین سایت های تکراری رقبا ارتقا می دهد.

5. درک متقابل و سازگار شدن

برگترین مزیت جمع آوری داده ها از کاربران در وبسایت های تعاملی، تصمیم گیری بهتر می باشد. شما می توانید با تحلیل این داده ها در موارد زیر بهتر تصمیم گیری کنید:

  • مشتریان همیشگی شما چه کسانی هستند
  • مشتریان شما چه تفاوت های با یکدیگر دارند
  • مورد توجه ترین قسمت سایت کجاست
  • کاربران از چه طرقی وبسایت شما را می یابند
  • به روز رسانی های سایت چگونه دریافت می شوند
  • کاربران چه مسیرهایی طی می کنند تا به وب سایت شما برسند

بسته به نیاز خود موارد بیشتری را نیز می توانید به این لیست اضافه کنید. یکی از امتیازات بزرگ داشتن این گونه اطلاعات قابلیت تست ایده های جدید تنها بر روی گروهی از مشتریان است. این مسئله ریسک تست شما را کاهش می دهد.

داده هایی که از این طریق به دست می آیند، نسبت به تحقیقات مرسوم بازاریابی بسیار با ارزش ترند. این نوع داده ها طبیعی تر هستند و مستقیما از طرف کاربرانتان دریافت شده است.

جمع بندی

وبسایت های تعاملی به واسطه ویژگی که دارند و بیان شد، موجب ارتقا سئو وب سایت می شوند. این ارتقا هم از جهت بهبود ظاهر وبسایت و هم از جهت کسب اطلاعات بیشتر از کاربران است. امروزه سایت های سنتی و استاتیک دیگر راهکار مناسبی برای تعامل با کاربران نیستند و به هیچ وجه قابل پذیرش نیز نمی باشند.

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *