13 روش افزایش بازدهی سئو

با مشاهده کلمه سئو چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ برای افزایش بازدهی سئو و رتبه سایت بر روی چه مواردی تمرکز می کنید؟ بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف کلمات کلیدی سایت کرده و کار دیگری انجام نمی دهند.

با این حال اگر از جمله افرادی هستید که سرسختانه بر روی بهینه سازی کلمات کلیدی کار کرده اما نتیجه ای نگرفته اید، احتمالا دیگر جنبه های موثر بر سئو را فراموش کرده و به آنها اهمیتی نداده اید.

الگوریتم های موتورهای جستجو تنها بر روی تناسب کلمات کلیدی موجود در صفحه و داده های متای آن با عبارات مورد جستجوی کاربر تکیه نمی کنند. این الگوریتم ها به گونه ای طراحی شده که به ارزیابی پارامترهایی همچون طول زمان بازدید از سایت، بانس ریت، لینک های نامعتبر، تعداد صفحات دیده شده، لینک های داخلی و بک لینک ها نیز می پردازند.

ترغیب کاربران به ماندن در سایت تعامل هر چه بیشتر آنها با سایت موجب افزایش رتبه سایت و بازدهی هر چه بیشتر سئو می گردد. با ارتقا تجربه کاربری و کارامدی سایت می توان به این هدف نزدیک شد.

استفاده از کلمات کلیدی که بتوان با استفاده از آنها کاربر را مجاب به کلیک بر روی سایت کرد تنها نیمی از ماجراست. اگر از سئو به عنوان راهکاری برای بهنیه سازی سایت با هدف جذب کاربران از نتایج جستجو بهره می برید، در ذهن داشته باشید که کاربر پسند بودن سایت فاکتور بسیار مهمی می باشد.

در این مطلب به فاکتورهایی می پردازیم که در افزایش کارامدی سایت تاثیر زیادی داشته و موجب بهبود رتبه آن می گردد. پیاده سازی این روش ها موجب افزایش بازدهی سئو شده و کاربران بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می کند.

کارامدی سایت چیست؟

کارامدی سایت شامل بخش هایی از طراحی وب سایت می شود که اغلب آنها با مسئله تبدیل کاربر به مشتری گره خورده اند. فاکتورهایی از کارامدی سایت که بر روی رتبه سایت تاثیر گذارند عباتند از:

  • اثر بخشی: اینکه کاربران بتوانند محتوای مورد نظر خود را در وبسایت بیابند. به عنوان مثال محصول مورد نظر خود را یافته و سفارش دهند یا به آسانی با بخش پشتیبانی سایت ارتباط برقرار کنند.
  • بهره وری: مرحله بعدی اثر بخشی، بهره وری است. در کنار در دسترس بودن بخش های مورد نیاز کاربر، آنها چقدر می توانند به هدف خود دست یابند. اگر کاربران نتوانند با قسمت مورد نظر خود به راحتی ارتباط برقرار کرده و نتیجه ای از آن دریافت نکنند، به سرعت وبسایت را ترک خواهند کرد. هر چه کاربران زمان کمتری را در سایت شما سپری کرده و تعداد کاربران کمتری پس از یک بار مراجعه به آن برگردند، تاثیر منفی آن بر سئو و رتبه سایت بیشتر خواهد بود.
  • یادگیری: آیا کاربران می توانند به سرعت در سایت جا به جا شوند؟ آیا دکمه های فراخوانی برای اقدام ثابت بوده و کاربران قادر به یادگیری نوع تعامل با سایت هستد؟ هر چه کاربران بیشتر درگیری نحوه تعامل با سایت شما باشند، وقت کمتری را برای استفاده از اطلاعات و دیدن محصولاتتان خواهند داشت. به علاوه اگر کار با سایت برایشان خسته کننده باشد، احتمالا آن را ترک کرده و هرگز به آن بازنخواهند گشت.
  • یادآوری: آیا کاربران می توانند سایت شما را در ذهن بسپارند؟ تکرار ترافیک می تواند موجب افزایش بازدهی سئو گردد. به دلایل زیادی ممکن است کاربران پس از یافتن سایت شما آن را ترک کنند. ممکن است که در جستجو های بعدی نیز نام شما را به یاد آورده و دوباره بر روی سایت شما کلیک کنند. آیا کلمات کلیدی منتخب شما به اندازه کافی قابل یاداوری هست که در چنینن شرایطی کاربر قادر به جستجوی آن باشد؟
  • رفع خطاها: بعضی از خطاهای موجود در وبسایت علاوه بر تاثیر منفی بر روی تجربه کاربری، می توانند بر روی سئو نیز اثر بدی داشته باشند. صفحات 404، لینکی که انکر تکست آن و محتوای موجود در آن لینک، تناسبی باهم ندارند و یا یک لینک نامعتبری که دیگر وجود نداشته از این دست خطاها هستند.

چگونه کارامدی سایت موجب افزایش بازدهی سئو می گردد؟

گوگل به وب سایت هایی که کاربر پسند بوده و کارامدی خوبی دارند پاداشی اعطا می کند. گوگل سایت هایی را که از نظر تنوع کلمات کلیدی غنی بوده و مشارکت کاربران نیز در آن بالاست، دوست دارد.

با افزایش زمان حضور کاربران و تعداد صفحات بازدید شده توسط آنها، رتبه سئو سایت نیز افزایش پیدا می کند.  هر چه میزان کاربر پسند بودن سایت بیشتر باشد، میران افزایش رتبه نیز بیشتر خواهد بود.

در ادامه به بیان 13 روش و پارامتری می پردازیم که موجب افزایش کارامدی سایت، افزایش بازدهی سئو و رتبه آن در نتایج جستجو می گردد.

1. محتوای با کیفیت و مرتبط با وب سایت

پارامتر Dwell time به میزان زمانی گفته می شود که کاربران در سایت شما سپری می کنند. این پارامتر مستقیما بر روی سئو تاثیر گذار است و موجب تغییر در رتبه سایت می گردد.

هر چه محتوای سایت شما کیفیت بالاتری داشته باشد، کاربران علاقه بیشتری به ماندن در سایت و استفاده از آنها پیدا می کنند که این امر موجب افزایش Dwell time می گردد. طبق تحقیقاتی که انجام شده، مطالب دارای 2000 الی 2500 کلمه بالاترین رتبه ها را در نتایج جستجو دارند.

افزایش بازدهی سئو با استفاده از محتوای با کیفیت

تعداد کلمات محتوا، قانونی در سئو نمی باشد و هیج کسی محتوای سایت شما را در صورت مفید نبودن نمی خواند. محتوای بلند به شما این فرصت را می دهد که ارزش بیشتری را به آن انتقال داده، از کلمات کلیدی بیشتری در آن استفاده کرده، پتانسیل اشتراک گذاری آن را افزایش داده و در حالت کلی زمان سپری شده توسط کاربران در وبسایت را افزایش دهید.

محتوای حول و حوش 2500 کلمه بیشترین امتیاز را از گوگل کسب می کنند.

2. سرعت بارگذاری صفحه

هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ، از سرعت بارگذاری صفحات سایت در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده می کنند.

در صورتی که کاربران زمان زیادی را برای بارگذاری سایت معطل شوند،احتمالا آن را ترک خواهند کرد. این مسئله موجب کاهش Dwell time، افزایش بانس ربت و کاهش تعداد صفحات دیده شده به ازای هر کاربر می شود. تمام این موارد بر روی بازدهی سئو سایت تاثیر منفی می گذارند.

روش های زیادی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت وجود دارد. از جمله آنها می توان به استفاده از پلاگین های کش، اطمینان از تمیز بودن کدها، بهینه سازی تصاویر سایت، کاهش تعداد پلاگین ها و ریدایرکت ها اشاره کرد.

بهینه سازی موثر تصاویر سایت موجب کاهش حجم آنها و ارتقا سرعت سایت تا حد زیادی می شود.

تحقیقات نشان می دهند که استفاده از تصاویر با کیفیت موجب افزایش نرخ تبدیل می گردد. بهینه سازی مناسب تصاویر سایت به شما کمک می کند تا از مزایای استفاده از عکس ها بهره ببرید. وجود تصاویر در سایت موجب انتقال پیام سایت، افزایش اعتماد و ارتقا تجربه کاربری می شود. البته این مسئله تا جایی برقرار است که حجم عکس ها بهینه بوده تا  بر روی سرعت سایت و سئو تاثیر منفی نگذارد.

3. بهنیه سازی تصاویر

در کنار فرمت و سایز عکس ها، جزییات دیگری نیز وجود دارند که با بهره بردن از آنها می توان به بازدهی سئو کمک شایانی کرد. شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه در نام فایل تصاویر، اتربیوت Alt، عنوان و توضیحات آن به ارتقا رتبه آن صفحه از سایت کمک کنید.

4. هدینگ ها

هیچ کسی دوست ندارد که با انبوهی از کلمات مواجه شود. وجود یک فرمت مناسب در محتوا می تواند موجب ارتقا تجربه کاربری شود. این موضوع منجر به افزایش زمان حضور کاربران و احتمالا بازگشت مجدد آنها به سایت می شود. همه این موارد سیگنال مثبتی را به گوگل می دهد تا رتبه سایت را افزایش دهد.

استفاده صحیح از تگ های هدر موجب شکسته شدن محتوا به بخش هایی می شود که خوانایی آن را افزایش می دهد. قرار دادن هدینگ ها در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس بسیار آسان بوده و پیشنهاد می شود که حتما از آنها استفاده کنید.

استفاده از هدینگ ها در افزایش بازدهی سئو سایت

همچنین موتورهای جستجو ارزش موجود در کلمات هدینگ ها را بیشتر می دانند و شما می توانید با قرار دادن کلمات کلیدی اصلی در آنها به ارتقا رتبه صفحات کمک زیادی کنید.

5. لینک های خارجی

برای اینکه مطلب یک صفحه را کاربردی تر و مرتبط تر جلوه دهید، می توانید به سایت های معتبر و مرتبط در آن زمینه لینک دهید تا کاربران برای مطالعه بیشتر به آنها مراجعه کنند.

دادن لینک خارجی به وب سایت های معتبر و مورد احترام گوگل نه تنها موجب ارتباط بیشتر محتوای سایت شما با آنها شده، بلکه به واسطه آنها سیگنال هایی قوی به گوگل برای ارتقا رتبه سایت شما نیز فرستاده می شود.

 با این حال دقت کنید که لینک های خارجی زیادی در صفحه به کار نبرید. وجود لینک های خارجی زیاد در یک صفحه از سایت، موجب پرت شدن حواس کاربران و دور شدن آنها از مطالب سایت شما می گردد.

6. فایل های رسانه ای متنوع

تصاویر، ویدئو ها، اسلایدشو ها و صداها می توانند موجب ارتقا تجربه کاربری شده و به شما این امکان را می دهند که محتواهای متفاوت را با مناسب ترین فرمت ممکن به کاربر عرضه کنید.

این نوع رسانه ها می توانند سیگنالی از کیفیت بالای محتوا به موتورهای جستجو دهند. جدا از این، رسانه ها موجب بهتر به نظر رسیدن محتوا شده و کاربر نیز تعامل بهتری می تواند با آن داشته باشد.

بازاریابی ویدئو یکی از بخش های رو به رشد بازاریابی آنلاین در ارتقا تجربه کاربری و نرخ تبدیل می باشد. تحقیقات نشان می دهند که نرخ تبدیل در سایت هایی که از ویدئو ها استفاده می کنند حول حوش 4.8% بوده، در حالی این عدد در سایت هایی که از ویدئو بهره نمی برند، تنها 2.9% است.

ویدئو ها موجب نگه داشتن کاربران در سایت شده و اطلاعات بیشتری را می توانند به کابر منتقل کنند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مطلب چگونه ویدئوها موجب کسب سریع نتایج در سئو می گردند را مطالعه کنید.

7. لینک های نامعتبر

هیچ کسی دوست ندارد که بعد از کیلیک بر روی یک لینک با خطای 404 مواجه شود. لینک های نامعتبر موجب کاهش کارامدی سایت شده و برای سئو خوب نیستند.

موتورهای جستجو نیز حجم زیاد لینک های نامعتبر را سیگنالی منفی برای سایت میدانند. خوشبختانه نیازی نیست که تک تک لینک های سایت را بررسی کنید. با استفاده از ابزارهای زیر می تواند از عدم وجود لینک های نامعتبر در سایت اطمینان حاصل کنید.

8. خوانایی

حتی اگر مخاطبین سایت شما تحصیلات بالایی داشته باشند نیز آنها دوست ندارند که هر بار که به سایت شما سر می زنند و قصد خواندن مطلبی را دارند، با یک پایان نامه PHD رو به رو شوند! مطمئنا شما نیز دوست ندارید که آنها به واسطه دشوار بودن مطلب، سایت را ترک کنند.

آسان بودن درک مطالب و خوانایی بیشتر آنها موجب کمک به کاربران می شود. بعضی از کارشناسان نیز معتقند که گوگل از فاکتور خوانایی در رتبه بندی سایت ها استفاده میکند.

9. فرمت و طرح بندی صفحات

فرمت صحیح و طرح بندی کاربر پسند سایت موجب بهبود تجربه کاربری شده و درک محتوا را آسانتر می کند. بنابراین کاربران سایت زمان بیشتری را در آن سپری کرده و از اطلاعات آن استفاده بهتری می کنند.

فرمت و طرح بندی صحیح صفحات سایت موجب بهبود کارامدی سایت شده و خواندن آنها را ساده تر می کند:

  • از فونت ها و تایپو گرافی استفاده کنید که خواندن آن ها آسان است.
  • از فونت های درشت تر و رنگ ها عمیق تر برای اطلاعات مهم استفاده کنید تا درک اطلاعات محتوا آسانتر گردد.
  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کرده و فاصله کافی بین خطوط بگذارید. هیچ کسی انبوهی از کلمات درهم را دوست ندارد.
  • از لیست های شماره دار برای افزایش وضوح مطلب استفاده کنید.
  • برای افزایش تعامل کاربران با محتوا از تکنیک هایی مانند اسلایدرها، تب ها، گریدهای ساختار یافته، پنجره های مدال، آکاردئون ها و مگا منو ها استفاده کنید.
  • سلسله مراتب محتوای سایت را با استفاده از هدینگ ها رعایت کنید.

10. صفحه تماس با ما

طبق سند گوگل وبسایت های دارای اطلاعات تماس کافی بیشتر مورد اعتماد قرار می گیرند و در نتیجه رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب می کنند.

قرار دادن لینک صفحه تماس با ما در منوی اصلی سایت موجب ارتقا تجربه کاربری (مخصوصا در فروشگاه های اینترنتی) شده و احتمال کسب رتبه بهتر در نتایج موتور جستجوی گوگل را افزایش می دهد.

11. ساختار سایت و ناوبری آن

هنگامی که کاربران مطلب یا محصول مورد نیاز خود را در سایت پیدا نکنند آن را به سرعت ترک خواخند کرد. این کار موجب کاهش dwell time، افزایش بانس ریت و کاهش تعداد صفحات بازدید شده می گردد.

وجود ساختار صحیح در وبسایت موجب کمک به کاربران شده تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریعتر یافته و بیشتر به آن سر بزنند. یک ساختار فلت در سایت موجب پیدا کردن آسانتر صفحات شده و به افزایش بازدهی سئو سایت کمک زیادی می کند. همچنین موجب می شود که موتورهای جستجو نیز بهتر به پایش سایت بپردازند.

12. بهینه سازی موبایل

گوگل از آپریل سال 2015 شروع به جریمه سایت هایی کرده که متناسب با دستگاه های موبایل نمی باشند. تعداد کاربران موبایلی هر روز در حال افزایش است و عدم بهینه بودن سایت برای آنها می تواند موجب کاهش تجربه کاربری و نرخ تبدیل سایت شود.

این موضوع برای بازاریابین B2B بسیار با اهمیت می باشد، چرا که تحقیقات نشان می دهند که 77 درصد مدیران از دستگاه های موبایل برای جستجوی یک محصول یا سرویس برای کسب و کارشان استفاده می کنند.

بهینه سازی برای موبایل تنها در وبسایت های B2B کاربرد ندارد. طبق گفته سایت معتبر Yelp، 55% جستجوهای این سایت از طریق دستگاه های موبایل انجام می شود.

اگر مدت هاست که به ارتقا سایت خود نپرداخته اید، وقت انست که به تست آن در دستگاه های موبایل پرداخته تا از بهینه بودن آن برای این دستگاه ها مطمئن شوید. در حال حاضر تعداد کاربران متصل به اینترنت با دستگاه های موبایل از کاربران دسکتاپ پیشی گرفته و این خود گواهی بر اهمیت سئو نسخه موبایل سایت می باشد.

بهینه سازی موبایل و افزایش یازدهی سئو وب سایت

13. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تعداد اشتراک های فیسبوک، پینترست، توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی می تواند در رتبه سایت تاثیر به سزایی داشته باشد. نصب دکمه های اشتراک گذاری صفحات در وبسایت می تواند موجب آسانتر شدن اشتراک گذاری برای کاربران شده و تجربه کاربری را نیز ارتقا دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به افزایش فروش سایت نیز گردد. تقریبا 4 تا از 10 کاربر فیسبوک اعلام کرده اند که پس از لایک، اشتراک گذاری یا کامنت گذاشتن بر روی یک محصول در فیسبوک، آن را بعدا خریداری کرده اند. همچنین 43% کاربران شبکه های اجتماعی نیز گزارش داده اند که بعد از لایک یا اشتراک گذاری یک محصول دست به خرید آن زده اند.

حل مشکل تداخل بین کارامدی سایت و سئو

در بسیاری از موارد بخش هایی که موجب کارایی بهتر سایت می گردند، سئو را نیز ارتقا می دهند. با این حال اما مواردی وجود دارند که بین این دو مورد تداخلاتی به وجود می آید:

  • بعضی از صاحبین وبسایت ها دست به استفاده افراطی از کلمات کلیدی در صفحات سایت می کنند تا سئو آن را ارتقا دهند. اما این کار موجب کاهش خوانایی و تجربه کاربری می گردد.
  • انتخاب کلمه کلیدی برای یک صفحه می تواند نویسنده را دچار چالش کند. ممکن است که کلمات مترادف بهتری برای کلمه کلیدی اصلی وجود داشته باشند، اما میزان جستجوی آنها کمتر باشد.
  • لینک های خارجی می توانند برای سئو خوب باشند، اما استفاده زیاد از آنها منجر به پرت شدن حواس خواننده می گردد. این مسئله بر روی تجربه کاربری اثر منفی می گذارد.
  • لینک کردن صفحات بسیار در فوتر سایت می تواند در سئو تاثیر مثبتی داشته و اعتبار صفحات را منتقل کند، اما موجب گیج شدن کاربران در هنگام کار با سایت می گردد.

در بعضی مواقع شما مجبورید که بین کسب ترافیک بیشتر از سئو و تجربه کاربری، کمی سبک سنگین کنید. تنها خود را محدود به مقایسه اعداد نکنید. ترافیک به دست آمده از سئو می تواند بسیار بیشتر باشد، اما تجربه کاربری بهتر، نرخ تبدیل را افزایش می دهد.

در اهداف دراز مدت بهتر است به جای پیاده سازی تمام تکنیک های سئو، تجربه کاربری در اولویت قرار گیرد. تجربه کاربری بهتر در دراز مدت، خود می تواند عاملی برای کسب رتبه بالاتر باشد.

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *