آیا آیفریم بر روی سئو تاثیرگذار است؟

اگر اسم آیفریم به گوش شما خورده است، احتمالا به دنبال ابزاری هستید تا محتوای یک سایت دیگر را بدون اینکه بر روی سئو سایت تاثیر منفی بگذارید و محتوای تکراری ایجاد کنید، در سایت خود به نمایش بگذارید.

آیفریم ها جزیی از کدهای شناخته شده HTML هستند و مخفف Inline Frame می باشد. آیفریم های به شما این امکان را می دهند که کدهای یک سایت را در سایت خود قرار دهید. انگار که یک صفحه را در صفحه دیگری قرار داده اید.

اما با توجه اینکه شما با اینکار در حال استفاده از محتوای سایت دیگری هستید، آیا این مسئله بر روی سئو سایت تاثیری دارد؟ ما قصد داریم در این مطلب به این سوال پاسخ دهیم تا شما با آگاهی بیشتری دست به استفاده یا عدم استفاده از آیفریم ها بزنید.

چگونه از آیفریم استفاده کنیم؟

شما با استفاده از کد زیر می توانید یک پنجره آیفریم در سایت خود ایجاد کنید:

<iframe src=”URL”></iframe>

همچنین می توانید با استفاده پارامترهای این دستور، طول و عرض پنجره آیفریم را نیز مشخص کنید.

چه زمانی از آیفریم استفاده کنیم؟

وب سایت ها به دلایل مختلفی از آیفریم استفاده می کنند. شما می توانید با استفاده آیفریم، ویدئویی از آپارات یا یوتیوب، اسلایدی از سایت اسلایدشو، نقشه ای از سایت گوگل مپ یا محتوایی را جهت تبلیغ در سایت خود به نمایش بگذارید. همچنین بدون اینکه کاربران مجبور به دانلود نرم افزار خاصی باشند، فایل های PDF را به نمایش بگذارید. در حالت کلی با استفاده از آیفریم می توان تصویری از محتوای یک سایت دیگر را بدون اینکه بخواهیم آن را کپی کنیم، در سایت خود قرار دهیم.

آیفریم ها چه مشکلاتی را می توانند ایجاد کنند؟

در گذشته نه چندان دور، گوگل و دیگر موتورهای جستجو، قادر به پایش محتوای آیفریم ها نبودند. با اینکه کاربران می توانستند محتوای داخل آیفریم ها را مشاهده کنند، اما ربات های گوگل نمی توانستند آن محتوا را ببینند. بنابراین ربات ها نمی توانستند آن را ایندکس کنند و در نتیجه آیفریم ها تاثیری در سئو نداشت. در بعضی موارد نیز ربات های جستجو نمی توانستند از آیفریم ها خارج شوند و ادامه محتوای سایت را مشاهده نمی کردند.

با این حال امروزه ربات های جستجو قدرتمندتر شده اند و به راحتی بین آیفریم ها و محتوای اصلی سایت منتقل می شوند. حتی اگر محتوای داخل پنجره آیفریم مطابق با استاندارد های سئو باشد، استفاده از آنها در بهبود سئو سایت نیز می تواند موثر مواقع شود.

آیا آیفریم ها باعث ایجاد محتوای تکراری می شوند؟

از آنجا که پنجره های آیفریم تصویری از یک سایت دیگر را نمایش می دهند و کپی از آنها نمی باشد، بنابراین نمی توانند محتوای تکراری از دید گوگل باشند. در عوض آنها یو آر ال منبع آیفریم را مشاهده می کنند و از نظر سئو امتیاز مثبتی به سایت منبع می دهند. چرا که محتوای آن سایت، به حدی با ارزش بوده که سایت های دیگر در حال استفاده از آن هستند.

ایا گوگل استفاده از آیفریم ها را به عنوان مخفی کاری یا Cloaking محسوب می کند؟

مخفی کاری به معنای نمایش محتوای متفاوتی به کاربران و موتورهای جستجوست. با این هدف که از اعتبار سایت در جهت کارهای خلاف قوانین گوگل استفاده کرد. این تاکتیک بدون شک موجب تاثیر منفی بر روی سئو سایت می شود. هدف از گرفتن رتبه، ارائه محتوای خوب به کاربر است در صورتی که مخفی کاری به این هدف لطمه می زند.

با توجه به اینکه آیفریم ها منبع محتوا را با استفاده از قید کردن یو آر ال صفحه در کد های HTML خود قرار می دهند، موتورهای جستجو این مسئله را بررسی کرده و دو محتوای یکسان را در هر دو صفحه می بینند. بنابر این آیفریم ها نمی توانند مصداقی از مخفی کاری باشند.

چطور می توان آیفریم ها را بهتر سئو کرد؟

اطمینان حاصل کنید که ربات های جستجو، به محتوای آیفریم ها دسترسی دارند. با استفاده از فایل Robots.txt در هاست سایتتان می توانید تنظیمات مربوط به این کار را اعمال کنید. این فایل با استفاده از دستوراتی که در آن وجود دارد سطح دسترسی ربات ها را مشخص می کند. البته این دستورالعمل بدین معنی نیست که تمام سایت خود را در معرض دسترسی ربات ها قرار دهید.

با استفاده از ابزارهایی که در وبمستر تولز گوگل وجود دارد می توانید ارورهای احتمالی سایت را مشاهده کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

چگونه آیفریم ها بر روی سئو سایتمان تاثیر می گذارد؟

موتورهای جستجو محتوای آیفریم ها را متعلق به سایت دیگری می دانند و بهترین حالت این ماجرا ایسنت که هیچ تاثیری در سئو ندارند. در حالت کلی آیفریم ها تاثیر مثبت یا منفی بر روی رتبه سایت نمی گذارند.

بهتر است که از استفاده از آیفریم در صفحه اصلی سایت خودداری کنید، چرا که صفحه اصلی شما بایست قوی ترین صفحه سایت باشد و استفاده از مواردی که تاثیری در افزایش رتبه صفحه ندارند، امری غیر ضروریست. در عوض، صفحه اصلی را با محتوای با کیفیت پر کنید و استفاده از آیفریم ها را به صفحات داخلی انتقال دهید.

در این مطلب تمام مواردی که درباره ارتباط آیفریم ها و سئو وجود دارد را توضیح دادیم و امیدواریم مورد پسند شما قرار گرفته باشد. با استفاده از بخش کامنت ها در پایین صفحه، ما ار نظرات و سوالات خود بهره مند کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *