چگونه سرعت پایش و ایندکس سایت را بالاتر ببریم؟

یکی از سوالاتی که به طور مکرر در انجمن های آنلاین و کامنت های وب سایت ها مطرح می شود اینست که چگونه سرعت ایندکس سایت را بالاتر ببریم؟ این سوال می تواند به این دلیل باشد که شاید وب سایت بزرگی دارید و یا اینکه در حال بهینه سازی یک سایت خبری هستید. مواردی هستند که با رعایت آنها می توانید به افزایش سرعت پایش صفحات سایت بپردازید. در این مطلب به بررسی تعدادی از مهمترین موارد موثر در این مسئله می پردازیم.

دلایل متعددی وجود دارند که گوگل سرعت پایش سایت شما را کاهش داده و دیر به دیر به آن سر میزند. مهمترین دلیل آن احتمالا عدم وجود بک لینک های معتبر و کافی در سایر سایت ها می باشد و در نتیجه احساس می کند که سایت شما دارای اعتبار کمی است. دیگر دلایل فنی هستند و شامل مواردی مانند تعداد صفحات بسیار زیاد سایت، کند بودن آن و وجود خطاهای زیاد در آن می شود.

وبسایت شما اعتبار کافی ندارد

وقتی سایت شما بک لینک های کمی داشته باشد، سرعت پایش ربات های گوگل در وبسایت شما کم خواهد بود. این مسئله را اینطور می توانید تصور کنید که گوگل علاقه مند به صرف زمان زیادی در وبسایت هایی که دارای اهمیت کمی هستند نیست. وقتی سایت شما جدید نیز باشد، این مسئله دور از انتظار نخواهد بود.

بنابراین اگر نیاز به سرعت ایندکس بیشتری دارید، شروع به لینک سازی در اینترنت کنید.

دلایل فنی در کم بودن سرعت پایش

دلایل فنی موثر در کم بودن سرعت پایش گوگل به سه دسته کلی تقسیم می شوند: سایت شما کند است، خطاهای بسیاری دارد یا اینکه تعداد یو آر ال های وب سایت بسیار زیاد است.

کند بودن سرور

مهمترین دلیل کاهش سرعت پایش سایت، کند بودن سرور آن است. به کنسول جستجوی گوگل رفته و بر روی گزینه Crawl Rate کلیک کنید. در این صفحه میزان زمان سپری شده توسط ربات های گوگل در سایتتان نمایش داده می شود. با ارتقای هاست سایت و فعال کردن کش آن شانس بیشتری در افزایش سرعت پایش سایت خواهید داشت. گوگل از زمان زیاد بارگزاری بیزار است و کاربران نیز به این مسئله علاقه ای ندارند.

خطاهای بسیار در سایت

اگر سایت شما دارای خطاهای بسیاری باشد، سرعت پایش سایت نیز به مراتب کاهش پیدا کند. برای رفع این مشکل خطاهای سایت را بررسی و آنها را حل کنید. با استفاده از ریدایرکت 301 از خطاهای سایت کم کنید.

برای مشاهده خطاهای سایت می توانید از کنسول جستجوی گوگل و قسمت Crawl Errors استفاده کنید. برای جلوگیری از کند شدن سرعت پایش سایت، مرتبا این قسمت را چک کرده و مشکلات احتمالی را رفع کنید.

اگر سایت شما مرتبا با قطعی رو به روست، گوگل سرعت پایش خود را تا حد زیادی کم می کند. اگر علت این مسئله شرکت هاستینگ شماست، آن را عوض کنید. سرعت بارگزاری سایت را با ابزارهایی مانند Pingdom چک کنید.

یو آر ال های بسیار زیاد

اگر سایت شما دارای تعداد صفحات بسیار زیادی است، گوگل ممکن است به افزایش پایش سایت بپردازد اما ممکن است این مقدار کافی نباشد. وجود ماژول جستجوی ناکارامد و همینطور سیستمی که یو آر ال های بسیار زیادی برای یک صفحه ایجاد می کند می توانند از عوامل تولید صفحات زیاد در وبسایت باشند. سایت خود را به دقت چک کرده تا وجود این گونه صفحات را بررسی کنید. افزایش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده سایت می تواند از نشانه های وجود چنین مشکلی در سایت باشد.

نکاتی برای افزایش سرعت پایش و ایندکس سایت

نکات ساده زیر میتواند کمک زیادی به افزایش سرعت ایندکس سایت کند:

  • از روش های بالا استفاده کرده و خطاهای سایت را کاهش دهید.
  • از سرعت بالای سایت مطمئن شوید.
  • نقشه سایت XML برای آن ایجاد کرده و آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید.
  • محتوای سایت را مرتبا به روز رسانی کنید.
  • از محتوای تکراری بپرهیزید.
  • از دسترسی ربات های موتورهای جستجو به صفحات بی ارزش جلوگیری کنید.
  • از سرویس های پینگ استفاده کنید.
  • در تهیه محتوای سایت از لینک های داخلی بهره ببرید.
  • بهینه سازی تصاویر را فراموش نکنید.

اگر هیچ یک از موارد بالا موثر واقع نشد، شروع به لینک سازی کنید تا به این واسطه اعتبار دامنه سایت را افزایش دهید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *