چگونه بک لینک های معتبر بسازیم؟

در این مطلب به بررسی تولید اصولی بک لینک های معتبر در سایت های دیگر و همچنین لینک به سایر سایت ها در سایت خود می پردازیم.

چه دوست داشته باشید، چه نه، بک لینک ها از اجزای اصلی و مهم سئو محسوب می شوند. اما چه چیزی باعث می شود که یک بک لینک موثر باشد؟ همانطور که گوگل اعلام کرده که با استفاده افراطی از کلمات کلیدی برخورد می کند، در بیانیه دیگر نیز اعلام کرده که با تولید بک لینک به شکل افراطی نیز برخورد خواهد کرد.

صادقانه بگویم که ارزش بک لینک ها با یکدیگر مساوی نیست و مهمتر از آن بعضی از آنها ممکن است بر رتبه سایت تاثیر منفی بگذارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر ارزش گذاری بک لینک ها می پردازیم و در مورد نحوه ساخت بک لینک ها در سایت خود نیز توضیح می دهیم.

بک لینک های معتبر چیستند؟

قبل از پاسخ به این سوال، ابتدا می ایست به سوال زیر جواب دهیم:

اگر کاربری بر روی یک بک لینک کلیک کند، آیا در ادامه و با وارد شدن به صفحه جدید با اطلاعات مرتبط روبرو می شود؟ به عبارت دیگر آیا کاربر با وارد شدن به آدرس جدید وقت خود را تلف خواهد کرد؟

اگر پاسخ به این سوال بله است که شما یک بک لینک سالم دارید. اگر نه، تنها در حال اتلاف وقت کاربر هستید. لپ کلام اینست که یک بک لینک معتبر، لینکیست که اطلاعات به درد بخور و مرتبط با انکر تکست به کاربر می دهد. در ادامه به صورت عمیقتری به این مسئله می پردازیم.

چرا یک بک لینک می بایست دارای اطلاعات ارزشمند و مرتبط باشد؟

در اینجا یک مثال برای شما می آورم. فرض می کنیم که شما یک مطلب درباره نحوه ماهیگیری نوشته اید. همچنین مطلب دیگری نیز از یک سایت دیده اید که درباره مهارت های آشپزی است. این مطلب بسیار غنی و دارای اطلاعات خوبیست و شما تصور می کنید که احتمالا مورد پسند کاربرانتان قرار می گیرد. حتی اگر خوانندگان مطلب ماهیگیری شما، هم به موضوع ماهیگیری علاقه مند باشد و هم به آشپزی، بازهم لینک داده به مطلب دوم کار درستی نیست. اما چرا؟

علت اینست که مطلب آشپزی به مطلب ماهیگیری مرتبط نیست. کاربران مطلب سایت شما را برای کسب اطلاعات درباره ماهیگیری باز کرده اند. آنها انتظار دارند که پس از کلیک بر روی لینکی در این صفحه، مطلب دیگری درباره ماهیگیری ببینند و نه آشپزی.

حتی اگر مطلب دوم درباره اطلاعات اولیه و سطحی درباره ماهیگیری باشد هم لینک دادن به آن درست نیست. چرا که کاربران پس از ورود به صفحه جدید لینک شده و خواندن آن پس از مدت کوتاهی متوجه سطحی بودن مطلب می شوند و احساس می کنند که وقتشان در حال تلف شدن است. بنابر این لینک های خارجی به سایت های دیگر علاوه بر مرتبط بودن می بایست دارای اطلاعات ارزشمندی نیز باشد.

با عدم تولید بک لینک های معتبر ریسک نکنیم

  • ریسک هایی که با عدم تولید بک لینک های معتبر می کنیم عبارتند از:
  • کاربر دیگر علاقه ای به سایت شما نخواهد داشت.
  • کاربر از عضویت در خبرنامه سایت بیرون می آید.
  • کاربران از شما به عنوان یک منبع معتبر در اینترنت یاد نمی کنند.
  • رتبه سئو شما با کاهش مواجه می شود.

از سوی دیگر با تولید بک لینک های معتبر و مرتبط به سایر سایت ها تمام موارد بالا معکوس می گردد. نتیجه آن، کاربران بیشتر، دنبال کنندگان بیشتر، سئو بهتر، اعتبار بیشتر و برندینگ قوی تری خواهد بود. در نتیجه کاربران علاقه مند به لینک دادن به سایت شما می شوند و بک لینک های بیشتری کسب خواهید کرد.

چگونه بک لینک های موثر بسیازیم؟

همه چیز به محتوای سایت بر میگردد. محتوای ارزشمند و مرتبط تولید کنید. همچنان که در ادامه نیز توضیح میدهیم، محتوای سایت، پایه و اساس هر کاریست. در صورتی که مطالب سایت شما دارای ارزش محتوایی نباشد، کسی به لینک های داخل محتوا نیز توجهی نمی کند.

چگونه محتوای ارزشمند بنویسیم؟

به جای استفاده از جملات مبهم، حقایق علمی و اثبات شده بنویسید. به عبارت دیگر در نوشتن بیانیه ها دقیق باشید. به عنوان مثال به جای استفاده از جمله “اکثریت مردم نام های متفاوتی بر روی گربه های خود می گذارند” جملات دقیق تری ی بنویسید. مثلا این جمله را می توانید با این جمله تعویض کنید: “پنجاه و دو درصد از نام گربه در سال 2016 از نام انسان ها گرفته شده است. این درصد بسیار بیشتر از سال 2015 که بیست و دو درصد ثبت شده، بوده است.”

یا اگر اهل استفاده از اعداد نیستید می توانید از این جمله استفاده کنید: “بر اساس مطالعات انجام شده، نام الیور به عنوان بیشترین نام ثبت شده برای گربه های نر و لورا برای گربه های ماده استفاده شده است.”

با استفاده از این گونه جملات، اطلاعات دقیق تر و ارزشمندتری نسبت به جمله مبهم اول، به خوانندگان می دهید. این اطلاعات بیشتر عبارتند از:

  • شما ذکر کردید که چه درصدی از مردم، یک دسته نام خاص را بر روی گربه ها گذاشته اند.
  • شما بیان کردید که بیشترین نام گربه ها در سال 2016 چه نام هایی بوده است.
  • همچنین اطلاعات ضمنی نیز ارائه کرده اید که از اهمیت برخوردارند: استفاده از نام انسان ها برای گربه ها در حال افزایش است و مقدار این افزایش نیز زیاد بوده است.

در صورتی که جمله مبهم اول تنها خبری که به کاربران می دهد اینست که بعضی از افراد نام هایی را برای گربه هایشان انتخاب می کنند. این جمله به حدی مبهم است که جز اطلاعات محسوب نمی شود. بنابر این با استفاد از نوشتن حقایق درباره یک مطلب، اطلاعات بیشتری را به کاربران منتقل می کنید.

حال شما یه مطلب ارزشمند تهیه کرده اید، اکنون چه کار بایست کنید؟

آن را در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام به اشتراک بگذارید. به طور مکرر درباره آن در فیسبوک مطالبی پست کنید. از شبکه های اجتماعی برای نمایش نوشته های خود استفاده کنید. به واسطه این کار به دو مهم دست می یابید:

  • ترافیک سایت را افزایش می دهید.
  • شانس گرفتن بک لینک به مطالب خود را در دیگر سایت ها افزایش می دهید.

اما کار به اینجا ختم نمی شود. به سایت های تخصصی تر و انجمن های اینترنتی بروید و در گفتگوهای مرتبط با مطالب سایت خودتان شرکت کنید. با صرف وقت و انرژی در این گفتگوها، دیگر افراد متوجه می شوند که شما کارشناس و خبره حیطه فعالیت خود هستید و به سایت شما حتما سرکی می کشند. آنها مطالب سایت شما را مطالعه می کنند و به مطالب شما در صفحات خود لینک می دهند.

چه مواردی را پیشنهاد نمی کنیم؟

در اینجا مورادی که پیشنهاد نمی شود را مطرح می کنیم:

  • لینک سایت خود را در انجمن های صنعتی و چت روم ها قرار ندهید. این کار به مثابه اسپم کردن می باشد و احتمالا از طرف گوگل و سایر موتورهای جستجو با جریمه مواجه می شوید.
  • در سایت های تبادل لینک ثبت نام نکنید.
  • سعی در فریب دادن گوگل با تولید لینک به شکل افراطی و یکشبه نکنید.

با توجه به مطالب گفته شده، با ساخت بک لینک های پر ارزش و معتبر (High Authority Backlinks)، سئوی سایت را بهبود ببخشید و اعتبار سایت خود را بالا ببرید. در نتیجه ترافیک سایت را بالا ببرید و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید.

8 دیدگاه

  1. من یک متخصص سئو هستم و بک لینک و سوشیال سیگنال را به عنوان خدمات تخصصی ارائه میکنم. این مطلب شما برای بنده بسیار مفید و با ارزش بود.

  2. سلام، واقعا استفاده کردم و با اینکه کار سئو زیاد انجام دادم، اما چیز های مفید زیادی از مطالب شما یاد گرفتم. ممنونم.

  3. سلام، به جرات می تونم بگم تو زمینه فعالیتتون بهترین هستید. سپاس فراوان.

  4. سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
    اگر در سایت های معتبر بعد از ثبت نام در پروفایل کاربری اقدام به ثبت لینک کنیم برای سئو تاثیر مثبت دارد یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • سلام، برخی از سایت ها پس از ثبت نام ممکن است که یک بخش بلاگ در اختیار شما قرار دهند که تولید محتوا و لینک گذاری (در صورت ایندکس شدن محتواها) می تواند مفید باشد. اما در حالت کلی درج یک لینک ساده در بخش کاربری، تاثیر مثبت یا حتی منفی به خصوصی احتمالا نخواهد داشت.

  5. سلام. به نظرتون وقتی برای بک لینک تو بخش نظرات، فقط ادرس سایت رو در بخش بخش نظرات وب سایت بگذاریم، این هم بک لینک خوبی هست؟!

    • سلام، با توجه به اینکه بخش کامنت ها در سال های گذشته پر از کامنت ها و لینک های اسپم شده، احتمالا بک لینک شما در قسمت کامنت ها ارزش بالایی نخواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *