سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو همواره در حال تحول و تغییر در طول زمان هستند. سالانه روش های جدیدی به عنوان ضروریات سئو معرفی شده و روش های دیگری به خاطر بروزرسانی های گوگل به تاریخ می پیوندند.

در این بین سئو به عنوان ابزاری برای نبرد با موتورهای جستجو، توسط کارشناسان سئو و وبمسترها مورد استفاده قرار می گیرد. آنها می دانند که به واسطه سئو می توانند ترافیک بیشتر و رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب کنند.

اما حقیقت این ماجرا چیست؟ سئو دقیقا چگونه کار می کند؟

در این مطلب به بیان نظر خود درباره سئو امروزی پرداخته و لیستی از قوانین مرتبط با موتورهای جستجو را مطرح می کنیم. همچنین به بیان درک خود از نحوه کار سئو پرداخته و توضیح خواهیم داد که چرا استفاده ترکیبی از تاکتیک های سئو در رسیدن به موفقیت، امری ضروریست.

چشم انداز امروزی سئو

قبل از آنکه به جزییات سئو بپردازیم، ابتدا چشم انداز وسیعتری از سئو که هم اکنون نیز قابل مشاهده است را برایتان ترسیم خواهیم کرد.

اگر هم اکنون دست به جستجو خدمات یا نام محصولی در گوگل بزنید، شاید با چند تبلیغ و بخش هایی از طرف گوگل مواجه شوید. میزان این نوع آیتم ها بعضا به قدری زیاد است که می بایست نصف صفحه را بپیمایید تا به نتایج طبیعی جستجو برسید. حتی بعد از اتمام نتایج جستجو نیز شاید با چند تبلیغ مواجه گردیم.

اگرچه گوگل هنوز نتایج طبیعی را نمایش می دهد، اما به گونه ای طراحی شده که کاربران به تبلیغ ها و سایر بخش ها نیز توجه کنند. همین بخش های اضافی باعث شده اند که میزان CTR نتایج طبیعی در سال 2015 با کاهش مواجه شود.

با این وجود، افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین در چند سال اخیر رقابت در سئو را بسیار داغتر کرده است. وب سایت ها چاره ای ندارند جز اینکه با سرمایه گذاری بر روی سئو در نتایج جستجو باقی بمانند.

البته این روزها خیلی از کاربران از تبلیغاتی بودن آیتم های تبلیغی گوگل آگاه شده اند و این گونه کاربران به همین خاطر بر روی آنها کلیک نمی کنند. همچنین هزینه های تبلیغات گوگلی در کشورهایی مانند ایران بسیار بالاست و بازگشت سرمایه آن برای خیلی از کسب و کارها منفیست.

قوانین اصلی در نحوه کار سئو

در ادامه شما را با قوانینی از سئو آشنا می کنیم که در حال حاضر کار می کنند و شما می توانید با استفاده از آنها به ارتقا سئو وب سایت خود بپردازید.

1. لینک سازی

لینک ها از قدیم الایام جز فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت ها در گوگل بوده اند. هر چه کیفیت بک لینک های سایت بیشتر باشد، احتمال کسب نتایج بهتر در آن ها بیشتر خواهد بود.

به طور خلاصه بک لینک ها هنوز مهم هستند و سرمایه گذاری بر روی آن جزیی از فعالیت های سئو شما بایست باشد.

2. محتوای مرتبط و بهینه شده

رابطه بین محتوا و لینک، مانند رابطه مرغ و تخم مرغ است. برای داشتن بک لینک نیاز است که در وب سایت محتوا داشته باشید. در عین حال محتوای سایت نیز برای افزایش رتبه در نتایج جستجو نیاز به بک لینک دارد.

در نهایت به این مسئله خواهیم رسید که لینک ها و محتوا ستون فقرات سئو محسوب می شوند. اگر می خواهید رتبه یک گوگل را برای محتوای سایت خود کسب کنید، بدون شک نیاز به گرفتن بک لینک از وب سایت های مرتبط خواهید داشت.

در نوشتن محتوا به نکات زیر دقت کنید:

  • وجود کلمات کلیدی در متن محتوا مهم است. کلمات کلیدی در حال حاضر جز پارامترهای مهم گوگل برای ایجاد ارتباط بین عبارت مورد جستجوی کاربر و محتوا به شمار می روند. گوگل امروزه به جای اسکن محتوا و شمردن تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در آن، به آنالیز آن و همچنین کلمات کلیدی فرعی و مورد توجه کاربر می پردازد.
  • عنوان صفحه، متا دیسکریپشن، تگ ALT، تگ H1 و یو آر ال ها هنوز مهم هستند.  کلمات کلیدی را به همراه کلمات مرتبط در این بخش ها به کار ببرید.
  • آتوریتی و میزان اعتماد گوگل به سایت خود را افزایش دهید. گوگل مستقیما در راهنمای خود اعلام کرده که میزان محتوای مورد نیاز و ایده آل در صفحه، وابسته به موضوع و هدف آن صفحه می باشد.

به طور خلاصه می بایست برای تولید محتوا برنامه ریزی کرده و محتوای با کیفیت و بهینه شده ایجاد نمایید. دقت داشته باشید که محتوای تولید شده برای استفاده کاربران باشد و در کنار این مسئله سیگنال مثبتی به موتورهای جستجو بدهد.

3. تجربه کاربری

تجربه کاربری نقش انکار نشدنی در درک وبسایت شما از دید موتورهای جستجو دارند. متاسفانه تجربه کاربری وابسته به فاکتورهای زیادی داشته و ارزیابی آن بسیار پیچیده است.

یافتن خلا سایت از دید تجربه کاربری، چالش بسیار سختیست. بنابراین بسیاری از سئوکارهای حتی حرفه ای از سرو کله زدن با این مسئله خودداری می کنند.

بنابریان اگر قصد سئو مطابق با آخرین روش ها را دارید، می بایست به تجربه کاربری، توجه ویژه ای کنید. شما می توانید طراحی و ایجاد بخش های مختلف سایت را برون سپاری کرده، اما در عین حال به موارد زیر بایست توجه ویژه ای کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که زمان حضور کاربر و CTR بالاست و در طرف مقابل بانس ریت صفحات پایین است. با اینکه این سیگنال ها زمانی بسیار قوی بودند، اما گوگل امروزه از آنها به عنوان یک فاکتور مستقیم استفاده نمی کند. با این حال بهینه سازی سایت در جهت افزایش مشارکت کاربران ضرری نداشته و حتی می تواند به صورت غیر مستقیم به آن کمک زیادی کند.
  • ساختار سایت را بهبود ببخشید. نکته کلیدی در این موضوع اینست که موتورهای جستجو بتوانند وب سایت شما را به خوبی پایش کرده و کاربران نیز می توانند صفحات موردنظرشان را به راحتی بیابند.
  • سرعت وب سایت را بهینه سازی کنید. پلتفرم وب سایت شما هر چه که باشد، وب سایتتان می بایست نهایتا در سه الی چهار ثانیه بارگذاری گردد. فشرده سازی تصاویر، بهینه سازی کدها و ساختار سایت و انتخاب سرور مناسب تر می تواند در این راستا کمک زیادی کند.
  • از یک متخصص UX کمک گرفته تا مسیر حرکت مشتری را دنبال کنید. از آنجا سئو در سیر تحول خود به سمت رضایت کاربران در حال حرکت است، می بایست به مسئله تجربه کاربری دقت بیشتری کنید. به عبارت دیگر هدف شما بایست نرخ تبدیل و فروش بیشتر باشد و نبایست به ترافیک بیشتر بسنده کنید.

به طور خلاصه بهینه سازی تجربه کاربری امروزه به یکی از بخش های بنیادی سئو تبدیل شده است. تمرکز بر روی کاربران احتمالا در آینده بسیار با اهمیت تر نیز خواهد شد، چرا که گوگل در حال هوشمندتر شدن بوده و رضایت کاربران در صدر اولویت این موتور جستجوست. در این راستا بهتر است که حداقل با مبانی بحث UX آشنا باشید.

4. سئو موبایل

از آنجا که گوگل بالاخره تصمیم به استفاده از mobile-first index برای رتبه بندی سایت ها در تمام دستگاه ها گرفته، پس می بایست وب سایت خود را متناسب با این بروزرسانی، بهینه سازی کنیم.

اگرچه تصمیم گوگل در این باره کاملا منطقی به نظر می رسد (در حال حاضر بیش از نیمی از ترافیک اینترنت بر بستر موبایل عبور می کند)، بهینه سازی سایت به شکلی که هم بروی دستگاه های موبایل و هم دسکتاپ خوب روان کار کند، به هیچ وجه آسان نیست.

برای شروع می بایست طراحی وب سایت خود را به سمت واکنشگرا هدایت کنید، چرا که گوگل نیز همین نوع طراحی را پیشنهاد کرده است. همچنین محتوای ارائه شده در دستگاه های موبایل و دسکتاپ بایست یکسان بوده و سرعت بارگذاری آن بالا باشد.

این گفته ها بدین معنی هستند که:

  • محتوای وب سایت را برای کاربران موبایلی بهینه سازی کنید.
  • سرعت سایت را افزایش دهید.
  • موبایل فرندلی بودن وب سایت را بهبود ببخشید.

به طور خلاصه می توان گفت که شما می بایست بر روی نسخه موبایل سایت متمرکز شوید، در غیر این صورت رتبه وب سایتتان در دستگاه های موبایل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

5. جستجوی صوتی

اگرچه ما معتقد نیستیم که جستجوی صوتی در آینده نزدیک موجب ایجاد انقلاب در سئو شود، اما به نظر می رسد که کاربران آن را دوست دارند. تحقیقات گروه Northstar نشان می دهد که 55 درصد نوجوانان آمریکایی و 41 درصد بزرگسالان آمریکایی از جستجوی صوتی استفاده می کنند.

طبق گفته گوگل، بیش از 20% جستجوهای انجام شونده در دستگاه های موبایل از نوع صوتیست. با توجه به اطلاعاتی که بیان شد، کاملا منطقی به نظر می رسد که وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنیم.

به طور خاص می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • بهینه سازی محتوا با استفاده از زبان طبیعی کاربران و پاسخ به سوالات آنها
  • بهینه سازی اسنیپت ها
  • ساختن صفحات پرسش های پرتکرار

به طور خلاصه می توان گفت که اگرچه جستجوی صوتی در حال حاضر از ضروریات نمی باشد، اما بهینه سازی هایی که با این مسئله در ارتباطند منطقی به نظر می رسد. بهینه سازی از دید جستجوی صوتی می تواند به وب سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجو بیشتر دیده شود.

به آزمایش و ترکیب تکنیک های سئو بپردازید

موفقیت در سئو اغلب در نتیجه استفاده از بهترین راهکارهای سئو و کمی آزمایش و خطا به دست می آید. راهکارهایی که معرفی شد را می توانید در وب سایت آزمایش کرده و نتایج را مشاهده نمایید.

قوانین سئو به صورت رسمی در جایی درج نشده است و این قوانین و تاکتیک ها همواره در حال تغییر و تحول هستند. هیچ فرمول مشخصی برای سئو وجود ندارد. تنها با آزمایش و خطا می توانید بفهمید که کدام روش برای سایت شما کار کرده و کدامیک کار نمی کند.

راز سئو بسیار ساده است:

شما می بایست یاد بگیرید که چگونه به ترکیب و آزمایش روش های مختلف بپردازید. سپس نتایج کار را آنالیز کنید. دقت داشته باشید که خیلی از کارهایی که انجام می دهید، ممکن است که تبدیل به اتلاف وقت شوند، چرا که گوگل همواره در حال تغییر الگوریتم های خود است. همچنین رقبای شما نیز در این مسئله نقش کلیدی دارند.

در این پروسه می بایست تاکتیک های مثبت را ادامه داده و از انجام کارهایی که هیچ سودی نداشته اند، دست بکشید. سپس به تمرین و تکرار بپردازید.

در انجام سئو دقت داشته باشید که استراتژی های تک بعدی شاید بتوانند وب سایت شما را در زمان کوتاه به رتبه بسیار خوبی برسانند، اما این روش ها معمولا خطرناک هستند. گوگل همواره به دنبال یافتن روش هاییست که کاربران به واسطه آنها به فریب الگوریتم آن می پردازند.

جمع بندی

سئو یک علم همیشه در حال تحول، تمام نشدنی و چند بعدیست. هر سئوکاری دوست دارد که فرمولی برای سئو هر چه بهتر سایت پیدا کرده و آن فرمول به تبیین همه قوانین سئو برای سایت موردنظرشان بپردازد.

سئو این گونه کار نمی کند. سئو به حدی پیچیده است که در یک قالب نمی گنجد. سئو همواره در حال تحول قوانین پایه ای حول خود است و تاکتیک اصلی آن، آنالیز اقدامات انجام شده می باشد.

به یاد داشته باشید که همواره فعالیت رقبا را زیر نظر گرفته و با الهام گرفتن از آنها به موفقیت در سئو نزدیکتر شوید. سئو تا زمانی که کل این پروسه به هوش مصنوعی واگذار شود، بدین گونه کار می کند و به همین شکل نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *