چگونه از دید سئو، مشکل صفحات بی کیفیت سایت را رفع کنیم؟

صفحات بی کیفیت، صفحاتی هستند که کمک زیادی به سئو سایت نمی کنند. در اغلب مواقع این گونه صفحات اطلاعات بسیار کمی را به کاربر می دهند. در وبسایت شما صفحات بی کیفیت زیادی ممکن است وجود داشته باشد، حتی بدون اینکه از آن مطلع باشید.

از جمله صفحاتی کیفیت سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحات با نوشته و اطلاعات بسیار کم
  • صفحات با محتوای تکراری
  • صفحات دارای اطلاعات مشابه با سایر صفحات

در این مطلب به روش های شناسایی این صفحات بی کیفیت پرداخته و راه حل رفع مشکلشان را بیان می کنیم تا سئو وب سایت ارتقا یابد.

صفحات بی کیفیت چیست؟

در حالات کلی صفحات بدون محتوا از دید کاربران و موتورهای جستجو خوب نیستند. دلیل این مطلب نیز واضح است. این گونه صفحات، مانند صفحات پیوست در وردپرس، حاوی اطلاعات خاصی نیستند و یا صرفا یک عکس در آن ها وجود دارد. این صفحات تنها برای نمایش یک عکس به وجود آمده اند. عکس های وب سایت های وردپرسی بعضا داری لینک بوده و با کلیک بر روی آنها به صفحه ای می رسیم که تنها حاوی همان عکس می باشد.

نوع دوم صفحات بی کیفیت، صفحات با محتوای تکراری هستند. این گونه صفحات ارزش بسیار پایینی داشته و محتوای آنها در سایر صفحات سایتتان یا سایت های دیگر وجود دارد. این صفحات بی کیفیت می توانند تاثیر منفی زیادی بر روی سئو سایت داشته و موجب افت شدید رتبه آن گردند. همچنین گوگل ممکن است در صورت مشاهده نسبت به جریمه سایت شما اقدام کند.

مورد سوم نیز مربوط به صفحاتی می گردد که به شکل ضعیفی نوشته شده و قواعد نگارشی در آن رعایت نشده است. در نتیجه کاربر نمی تواند اطلاعاتی از آن کسب کند.

الگوریتم پاندا

ما در گذشته مطلب جامعی را درباره الگوریتم پاندا نوشته ایم. وبسایت های زیادی از شروع به کار کردن این الگوریتم، تحت تاثیر آن قرار گرفته اند. الگوریتم پاندا در حالت کلی به کنترل کیفیت محتوای سایت ها می پردازد. بنابراین اگر در سایت شما صفحات بی کیفیت زیادی وجود دارند، احتمالا در آینده تحت جریمه این الگوریتم قرار خواهید گرفت. در نتیجه جریمه شدن، رتبه سایت شما در کلمات کلیدی متعددی افت شدیدی خواهد کرد.

در گذشته این الگوریتم در روزهای مشخصی بروز رسانی می شد و ناگهان وب سایت های زیادی تحت تاثیر این آپدیت قرار می گرفتند. اما امروزه پاندا جزیی از الگوریتم گوگل شده است و در هر لحظه ممکن است وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. افت رتبه سایت در نتیجه داشتن صفحات بی کیفیت زیاد، کاملا منطقی به نظر رسیده و این از ویژگی های مثبت پاندا می باشد.

چگونه صفحات بی کیفیت سایت را شناسایی کنیم؟

معرفی یک ترفند یا ابزار برای شناسایی صفحات بی کیفیت بسیار دشوار است، چرا که ما درباره تمام صفحاتی صحبت می کنیم که کمکی به گوگل و کاربران نمی کنند.

در مورد محتوای تکراری می توانید مطلب ما در این باره را خوانده و از روش های یافتن آنها آگاهی یابید. سایت شما ممکن است بدون اینکه از آن خبر داشته باشید، دارای محتوای تکراری بسیاری باشد. ابزارهایی مانند Copyscape می توانند در این کار بسیار راهگشا باشند و کمک زیادی به شما کنند.

به عنوان مثال اگر به دنبال صفحات پیوست ها در وردپرس هستید می توانید از گوگل کمک بگیرید.

صفحات بی کیفیت پیوست در وردپرس

با جستجوی عبارت زیر در گوگل، تمام صفحات ایندکس شده ای را که دارای استرینگ attachment در سایت هستند به نمایش در می آید.

site:example.com inurl:attachment_id

چگونه به رفع مشکل صفحات بی کیفیت در سایت بپردازیم؟

با بهره بردن از اصول منطقی و کمی غریزه طبیعیتان، می توانید بسیاری از این صفحات بی کیفیت را بیابید. با پیدا کردن آنها می بایست تصمیم بگیرید که آیا هنوز به این صفحات نیاز دارید و در حالت کلی درباره آنها تصمیم بگیرید.

پاک کردن صفحات

هر چند از گاه (مثلا سالی یک بار) نیاز است که به چک کردن محتوای سایت پرداخته و موارد بی کیفیت را پیدا کنید. در صورتی که با مطالبی مواجه شدید که هیچ کمکی به کسب و کار شما نمی کند و اصلا با آن مرتبط نیست، بهتر است به پاک کردن آنها اقدام کنید.

در این مواقع با یو آر ال ها چه کنیم؟ اگر آنها موجب کسب ترافیک زیادی می گردنند بهتر است آنها را ریدایرکت کنید. ریدایرکت آنها می تواند به یک صفحه مشابه، دسته بندی آن مطلب، برچسب مرتبط و یا اگر مورد مشابهی پیدا نشد، به صفحه اصلی باشد. اگر صفحه مورد نظر ترافیکی کسب نمی کند، آن را پاک کرده تا گوگل با خطای 404 مواجه گردد. همچنین می توانید کد وضعیت 410 را نیز برای آن اعمال کنید تا هر چه زودتر از ایندکس گوگل پاک شود. با این کار گوگل قادر خواهد بود که بر روی صفحات مرتبط با کسب و کار شما تمرکز کند.

نوایندکس کردن صفحات

اگر صفحه مورد نظر شما دارای لینک های مرتبطی به سایر صفحات بوده و نسبتا ترافیکی نیز جذب می کند می توانید مقدار noindex, follow را در متا تگ robots صفحه به کار برید. این کار در مواقعی که صفحه مورد نظر دارای بک لینک نیز می باشد بسیار مناسب است. با این کار گوگل صفحه مورد نظر را پایش کرده و لینک های آن را می یابد، اما خود آن صفحه را از ایندکس خارج می سازد. دقت داشته باشید که این دستورالعمل رویکرد متفاوتی نسبت به پاک کردن صفحه دارد.

نوشتن محتوای با کیفیت تر

واضح ترین راه حل برای رفع این مشکل، نوشتن محتوای با کیفیت برای کاربران و تبدیل کردن آن صفحه به یک منبع موثق برای آنهاست. هر چه مطالب یک صفحه به روزتر، دارای اطلاعات بیشتر و کاربردی تر باشد، کاربران علاقه بیشتری به آن نشان می دهند و لینک آن را بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. گوگل ارزش بیشتری به این نوع محتواها در ایندکس خود داده و رتبه آن را در نتایج جستجو ارتقا می دهد.

تمام این کارها موجب می شود که گوگل وب سایت شما را برای کاربران، مفید ارزیابی کند. پاک کردن صفحات بی کیفیت از وب سایت و تمرکز بر روی صفحات با کیفیت آن، گوگل را وادار به ارتقا جایگاه سایت شما در نتایج جستجو خواهد کرد و در نتیجه تاثیر مثبتی بر روی سئو خواهد گذاشت.

2 دیدگاه

  1. سلام ..ممنون از آموزش. ببخشید برای سایتهای موزیک باید چکار کنیم؟ نمیشه که مطلب را طولانی کرد.

  2. پاسخ به مرسی موزیک: سلام، محتوای پست های دانلود موزیک، همان ترک ها و سایر اطلاعات آن محسوب می شوند. برای افزایش محتوا می توانید پست های عمومی تری را در بخش وبلاگ منتشر کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *