ایموجی و تاثیر آن در سئو

گوگل در سال 2015 شروع به پشتیبانی از نمایش ایموجی (Emoji) در نتایج جستجو کرد. صفحاتی که دارای این ایموجی یا شکلک ها هستند، قابلیت جلب توجه بیشتری دارند. این قابلیت از سال 2012 در دستگاله های موبایل فعال بود اما در سال 2015 گوگل به نمایش آنها در دسکتاپ ها نیز پرداخت.

این اموجی ها نه تنها در گوگل، بلکه در موتور جستجوی بینگ نیز پشتیبانی می شوند. چند وقتی نیز هست که در گوگل می توانید مستقیما ایموجی ها را به تنهایی یا به همراه کلمات دیگری جستجو کنید. به همین دلیل وقت آن رسیده که سئو سایت خود را متناسب با این شکلک ها درست تنظیم کنیم.

اموجی ها در نتایج جستجو

ایموجی ها به صفحات سایت شما کمک می کنند تا به صورت متمایزتری در نتایج جستجو ظاهر شوند. در حال حاضر بعضی از شرکت ها از این ایموجی ها در عنوان یا متای توضیحات خود بهره می برند. به عنوان مثال یک وبسایت فروش ساعت مچی میتواند از ایموجی ساعت در کنار ایموجی چهره خندان استفاده کرده تا توجه بیشتری را به سمت خود جلب کرده و کلیک بیشتری از کاربران دریافت کند. به عنوان مثال در همین صفحه نیز از ایمجوی در عنوان صفحه استفاده شده است.

در حال حاضر هم در موتور جستجوی بینگ و هم گوگل میتوانید به جستجوی خود ایموجی ها بپردازید و از صفحات به کاربرنده از این شکل ها بازدید کنید.

آیا می بایست از ایموجی ها در استراتژی سئو سایت استفاده کنیم؟

گوگل در حال پشتیبانی از این کاراکترهای ایموجی است. از همین رو وبمسترهای بیشتری روز به روز به استفاده کنندگان این ایموجی ها اضافه می شوند، چرا که این کاراکترها می توانند نرخ کلیک را افزایش دهند. یکی از بارزترین ویژگی های ایموجی ها اینست که آنها حاوی حس خاصی هستند و این حس را می توانند به کاربر منتقل کنند. از این رو کاربران قبل از کلیک متوجه موضوع سایت شده و این مسئله اعتماد آنها را افزایش می دهد. از آنجا که گوگل به وبمسترها اجازه استفاده از ایموجی ها را می دهد، بنابراین لازم است که آنها به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه ایموجی ها بر روی سئو تاثیر می گذارند؟

از آنجا که نرخ کلیک یا CTR یکی از فاکتورهای مهم گوگل در ارزیابی تجربه کاربری و رتبه بندی سایت ها محسوب می شود، از ایموجی ها میتوان در بهینه سازی این پارامتر استفاده کرد.

در هنگام استفاده از ایموجی ها آنها را در عنوان صفحه، متای توضیحات و یا حتی تبلیغات گوگل به کار برید. ایموجی ها صرف به عنوان ابزار دکوراسیون سایت شما نیستند و می بایست از ایموجی های مرتبط با موضوع صفحه در این مکان ها استفاده کرد. صرف استفاده از یک کاراکتر تصادفی، کار صحیحی نیست.

به عنوان مثال از ایموجی تلفن در صفحه تماس سایت، ایموجی افراد در صفحه درباره ما و همینطور ایموجی هدیه در صفحات فروشگاهی سایت می توانید استفاده کنید. همچنین میتوانید از کاراکترهای مرتبط در هنگام تعطیلات و پیشنهادات فصلی استفاده کنید.

نتایج جستجوی دارای ایموجی شکل جدیدتری را نسبت به نتایج سنتی دارند و از این رو موجب بهتر دیده شده سایت شما در نتایج جستجو می گردند. کاربران به این کاراکترها توجه می کنند و از دید آنها مخفی نمی ماند. در نتیجه نرخ کلیک سایت ارتقا می یابد. این فاکتور به تنهایی موجب ارتقا رتبه سایت نمی گردد، اما اگر به صورت صحیحی استفاده شود، موجب افزاش CTR و در نتیجه به صورت غیر مستقیم موجب بهبود رتبه می گردد.

کدهای ایموجی

انواع کدهای اموجی را می توان در سایت getemoji.com مشاهده کرد. برای استفاده از آنها کافیست مورد دلخواه خود را کپی پیست کنید.

مثال هایی از استفاده ایموجی

در ادامه به بیان استفاده ایموجی در وبسایت ها و همینطور نحوه نمایش و کارکرد آنها در سئو و نتایج جستجو می پردازیم.

ایموجی در سئو محلی

با جستجوی ایموجی پیتزا با نتیجه زیر رو به رو شدیم. اگر دقت کنید نتایج جستجو متمرکز بر ایموجی پیتزا هستند و نه خود کلمه پیتزا.

ایموجی در سئو محلی

اگر دقت کنید مشاهده می کنید ویدئوی یک پسر بچه که در یوتیوب آپلود شده است، صرفا با داشتن این ایموجی در عنوان خود، در رتبه بالایی از نتایج قرار گرفته است.

در ادامه نتیجه جستجو ایموجی پیتزا + کلمه near me (نزدیک من) را مشاهده می کنید.

ایموجی در سئو محلی رستوران

بعد از اینکه اجازه دسترسی به مکان خود را به گوگل دادیم، گوگل پیتزا فروشی هایی که در اطراف قرار داشتند را نشان داد. همچنین فست فود PaPa keno که در گراف دانش نمایش داده شده، بدون اینکه عنوان وبسایت آن دارای ایموجی پیتزا باشند.

همینطور که مشاهده کردید، بهینه سازی برای ایموجی ها می تواند در سئو محلی کسب و کار شما تاثیر گذار باشد.

ایموجی در جستجوی داخل شهرها

مثال دوم مربوط به جستجوی ایموجی ناخن و نام شهر کانزاس سیتی است. نتیجه جستجو به شکل زیر می باشد:

ایموجی در جستجوی داخل شهرها

همانطور که مشاهده می کنید اکثر نتایج، دارای این ایموجی در عنوان خود بوده و نتایج اغلب شامل سالن های زیبایی است که کار بر روی ناخن انجام می دهند.

آیا کاربران اینترنت ایموجی ها را جستجو می کنند؟

با اینکه موتورهای جستجو به کاربران اجازه جستجوی ایموجی ها را می دهند، اما آیا کاربران نیز از این قابلیت استفاده می کنند؟ با جستجویی که در ابزارهای سئو موجود در وب داشتیم داده ای حاصل نشد اما در جستجوی بعضی از موارد، گوگل پیشنهاداتی را ارائه می داد که شامل ایموجی ها بودند. این مسئله نشان از جستجوی هر چند کم آنها دارد. بری شوآرتز کارمند شرکت گوگل نیز گزارش داده که در صورتی که کاربران از طریق جستجوی ایموجی ها به وب سایت شما برسند، این مورد در کنسول جستجوی گوگل گزارش خواهد شد.

با گذشت زمان و استفاده بیشتر کاربران از ایموجی ها، می توانیم داده های بیشتری را در این مورد جمع اوری کرده و رفتار آنها در این نوع جستجوها را آنالیز کنیم. تا آن زمان می توانیم رقبای خود را بررسی کرده تا ببینیم که از چه ایموجی هایی در صفحات خود استفاده می کنند و ما نیز بالطبع همان ها را مورد آزمایش قرار دهیم. همچنین می توانیم با کمی جستجو ایموجی مرتبط با کسب و کار خود را بیابیم و استفاده از آنها را تمرین کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *